لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

حسن روحانی: برای توافق بر سر پرونده هسته‌ای اختيارات کامل دارم


عکس منتشر شده توسط هومان مجد (Hmajd) در توئیتر
عکس منتشر شده توسط هومان مجد (Hmajd) در توئیتر
حسن روحانی، رييس جمهوری اسلامی ايران، در گفت‌وگو با يک شبکه تلويزيونی آمريکا اعلام کرد که ايران به دنبال سلاح اتمی نيست و اختيار کامل دارد تا درباره پرونده هسته‌ای تهران با غرب به توافق برسد.

آقای روحانی که قرار است هفته آينده برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نيويورک سفر کند، در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» آمريکا گفت که لحن نامه دريافتی از باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، «مثبت و سازنده بوده است».

رييس جمهوری ايران در تشريح نامه همتای آمريکايی‌اش گفت: «بعد از انتخابات رياست جمهوری و شروع به کار رسمی‌ام، آقای اوباما نامه‌ای خطاب به من نوشتند و تبريک گفتند و برخی مسائل را مطرح کردند. من هم به آن نامه پاسخ دادم، از ايشان تشکر کردم و مواضع جمهوری اسلامی ايران را نسبت به برخی مواردی که ايشان مطرح کرده بودند و برخی موارد ديگر، مطرح کردم».

وی در اين مصاحبه که در تهران ضبط شده است، افزود: «اين می‌تواند قدم‌های بسيار کوچکی برای آينده ای مهم باشد. من معتقدم رهبران در همه کشورها بايد به فکر منافع ملی باشند و نبايد تحت تاثير گروه‌های افراطی فشار قرار گيرند. اميدوارم شاهد چنين جو و صحنه‌ای در آينده باشم».

رییس جمهوری ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه «ان‌بی‌سی» مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفت: «دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست اما هر چیزی در دنیای سیاست امکان‌پذیر است البته بسته به شرایطی که بوجود می آید».

قرار است اين مصاحبه اواخر روز چهارشنبه به وقت شرق آمريکا از شبکه ان‌بی‌سی پخش شود.

اظهارات تازه رييس جمهوری ايران در حالی منتشر می‌شود که ساعاتی پيش، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد اعلام کرد باراک اوباما در نامه به حسن روحانی گفته است که «آمريکا آماده است تا منازعه هسته‌ايش با ايران را خاتمه دهد مشروط به اينکه ايران نشان دهد به دنبال ساخت سلاح اتمی نيست».

وی اظهار داشت: «رييس جمهوری در نامه خود اشاره کرده که آمريکا آماده است تا پرونده هسته‌ای (ايران) حل و فصل شود به شرطی که ايران نشان دهد برنامه هسته‌ايش تنها برای اهداف صلح‌آميز است».

حسن روحانی هفته گذشته گفته بود که ايران در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مذاکراتی را در زمينه حل و فصل پرونده هسته‌ای انجام خواهد داد. وی در عين حال گفت که زمان برای رسيدن به توافق در اين زمينه طولانی نيست.

مقام‌های ايران و آمريکا در روزهای اخير گفته‌اند اگر طرف مقابل حاضر به همکاری و تعامل باشند حاضر هستند تا به توافقی دست پيدا کنند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در سخنانی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارج از ايران داشت، گفت که معتقد به «نرمش قهرمانانه» در ديپلماسی است.

به دنبال این سخنان سخنگوی دولت ایران روز چهارشنبه اعلام کرده که حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی توصیه آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر «نرمش قهرمانانه» را به طور قوی لحاظ می‌کند.

گزارش‌ها حاکی است که محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نيويورک سفر کرده است.

آقای ظريف قرار است روز ۲۲ سپتامبر با کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا ديدار و درباره از سرگيری مذاکرات با گروه پنج به علاوه يک درباره پرونده هسته‌ای ايران با وی رايزنی کند.

کشورهای غربی ايران را متهم به دنبال کردن يک برنامه هسته ای- نظامی می‌کنند ولی تهران همواره اين ادعا را رد کرده و گفته که به دنبال ساخت سلاح اتمی نيست.

آزادی‌های شهروندی در ایران

رييس جمهوری ايران در پاسخ به پرسشی درباره آزادی‌های شهروندان ايرانی گفته که «ما می‌خواهيم مردم در زندگی خصوصی شان کاملاً آزاد باشند و در دنيای امروز دسترسی به اطلاعات و حق گفت‌وگوی آزاد و حق تفکر آزادانه، حقی برای تمام مردم و از جمله مردم ايران است».

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال توقف فيلتر اينترنت در ايران، موضع مشخصی ابراز نکرده و ولی گفته است که «کميسيونی برای حقوق شهروندی مردم تشکيل خواهد شد».

خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی به طور مشخص از حسن روحانی پرسيده است: «آيا اين يعنی اينکه مردم ايران به توييتر و فيس‌بوک دسترسی خواهند داشت؟»

رييس جمهوری ايران در پاسخ گفته: «ديدگاه دولت اين است که مردم بايد به تمام اطلاعات جهان دسترسی داشته باشند. ديدگاه‌های ما در اين مورد بايد بر حفظ هويت ملی و اخلاقيات ما مبتنی باشد».
XS
SM
MD
LG