لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

روحانی در پیام نوروزی ۹۷: دولت متعهد به «اشتغال، نشاط و آزادی جوانان» است


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران.

رئیس‌جمهوری ایران در پیام نوروزی سال ۹۷ خود اعلام کرد که دولت او «متعهد» به «آزادی جوانان و ادامه دسترسی آنان به اطلاعات است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند در پیام نوروزی خود گفت که «دولت متعهد به اشتغال، نشاط ، آزادی جوانان و ادامه دسترسی آنان به اطلاعات است».

وی تاکید کرد که «اطلاعات آزاد به معنای به روز بودن مردم نسبت به تحولات جهانی»، «اتصال دانشجویان و دانش‌پژوهان با علم جدید دنیا» و «اشتغال نو» در فضای مجازی است.

آقای روحانی همچنین با تاکید بر اینکه دولت او به دنبال «فضای مجازی امن، آسان و ارزان، توأم با اخلاق و معنویت» است افزود که «در سایه این فضا مبارزه با فساد و شفافیت را ادامه می‌دهیم و مردم ما شاهد شفافیت بیشتر در سال جدید خواهند بود».

سخنان آقای روحانی در حالی بیان شده که برخی از نمایندگان مجلس از جمله حمیده زرآبادی در روزهای گذشته از مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر تعیین مهلتی برای فیلتر شدن تلگرام خبر داده‌اند.

محمد حسین پور مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی ایران روز ۲۶ اسفند این گزارش‌ها را تکذیب کرده بود.

با این حال یک روز بعد ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران، گفت: «اگر شورا به این نظریه و مرحله برسد که مشکلات تلگرام ادامه دارد ممکن است در ماه‌های آینده در سال ۹۷ این شبکه مجازی به طور موقت یا دائم فیلتر شود».

آقای روحانی درباره اعتراض‌های دی‌ماه نیز گفت: «مردم ما وقتی دیدند در خیابان اغتشاشاتی وجود دارد و ممکن است امنیت جامعه‌شان به خطر بیفتد به صحنه آمدند و با صدای رسا اعلام کردند که انتقاد و اعتراض حق مردم است اما ملت فهیم ایران، بی‌قانونی و خشونت را تحمل نخواهد کرد».

رهبر جمهوری اسلامی نیز در پیام نوروزی خود سخنان مشابهی را بیان کرده است.

سخنان این مقامات جمهوری اسلامی در حالی بیان شده که اعتراض‌های دی‌ماه با سرکوب معترضان پایان یافت و بر اساس گزارش‌های رسمی حداقل ۲۵ نفر کشته و پنج هزار نفر بازداشت شدند.

رئیس‌جمهوری ایران همچنین با اشاره به نامیده شدن سال ۹۷ با عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر جمهوری اسلامی، ایجاد اشتغال و مبارزه با فقر را «دو هدف بلند» دولت خود اعلام کرد.

آقای روحانی افزایش «سه برابری» مستمری مددجویان و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی را«گام اول و مهم در زمینه مبارزه با فقر» خواند. وی همچنین گفت که دولت تلاش کرده است تا حقوق کارگران «متعادل» شود.

آقای روحانی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که دولت او برای مبارزه با فقر «گام بزرگ دیگری در سال جدید و تا پایان دولت دوازدهم» برخواهد داشت.

سخنان آقای روحانی در حالی مطرح شده که با افزایش ۱۹.۸ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۷، حقوق آنان حتی به نصف سبد هزینه خانوار نمی‌رسد.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در شرایطی یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده است، که به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مصوبه شورای عالی کار، سبد هزینه یک خانوار ۳.۳ نفری، دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

حسن روحانی در حالی از برنامه خود برای افزایش اشتغال خبر داده که از دیدگاه تعدادی از کارشناسان، رشد اقتصادی ایران در دولت او ناشی از برداشته شدن تحریم‌های غرب و فروش دوباره نفت بوده که این رشد تأثیری در افزایش اشتغال نداشته‌ است.

از جمله فریدون خاوند، اقتصاددان مقیم پاریس، پیش از این در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود که نرخ رشد اقتصادی در ایران حاصل افزایش رشد صادرات و فروش نفت است که الزاماً منجر به ایجاد اشتغال و بهبود بازار کار ایران نمی‌شود.

علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نیز اخیراً اذعان کرده‌ است که اقتصاد ایران «کشش و ظرفیت» حل معضل بیکاری را ندارد.

رئیس‌جمهوری ایران همچنین گفت که دیپلمات‌ها و «سربازان مخلص» جمهوری اسلامی در سال ۹۶ «توانستند در کنار ملت عراق، سوریه و لبنان ثبات و امنیت بیشتری را برای منطقه به همراه بیاورند».

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در پیام نوروزی خود گفته که جمهوری اسلامی در سال ۹۶ «تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد».

در سال ۹۶ روابط جمهوری اسلامی با کشورهایی چون عربستان سعودی و بحرین تیره‌تر شده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و کشورهای اروپایی بارها درباره اقدامات «بی‌ثبات کننده» ایران در منطقه هشدار دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، مهر و سایت رادیو فردا/ ا.م /ک.ر
XS
SM
MD
LG