لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

بازگشت پوتين به کاخ کرملين؛ روسيه در خطر عقبگرد سياسی


ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، پیشنهاد دمیتری مدودف برای بازگشت به مقام ریاست جمهوری این کشور را پذیرفت.
ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، پیشنهاد دمیتری مدودف برای بازگشت به مقام ریاست جمهوری این کشور را پذیرفت.
پيشنهاد طراحی شده ديميتری مدودوف رييس جمهور کنونی به پوتين در کنگره حزب حاکم (روسيه واحد) برای شرکت در انتخابات سال آينده رييس جمهوری، و اعلام قبولی پوتين در روز بعد، بازگشت مورد انتظار نخست وزير قدرتمند روسيه به کاخ کرملين را قطعيت بخشيد.

پوتين در سال ۲۰۰۸ ، بعد از پايان دور دوم رياست جمهوری خود، مدودوف را به عنوان رييس جمهور «محلّل» به قدرت رسانده بود.

سال گذشته قانون اساسی روسيه با نفوذ حزب حاکم «روسيه واحد» در «دوما»- پارلمان آن کشور- مورد تجديد نظر قرار گرفت و دوران رياست جمهوری از چهار سال به شش سال افزايش يافت. روسای جمهور قادرند، در صورت انتخاب شدن تا دو دور متوالی اين مقام را در اختيار بگيرند.

به اين ترتيب، ولاديمير پوتين ۵۸ ساله و عضو سابق سازمان جاسوسی اتحاد شوروی کاگ ب، مامور خدمت در آلمان شرقی، عملا می تواند زمام قدرت را تا سال ۲۰۲۴ در دست داشته باشد.

مزد مدودوف ۴۶ ساله، برای ايفای نقش رييس جمهور محلّل و هموار ساختن مسير بازگشت پوتين به قدرت در مقام رييس جمهور، تصدی مقام نخست وزيری روسيه است.

مخالفان داخلی

فرهنگ سياسی روسيه حتی پيش از انقلاب سال ۱۹۱۷ و تسلط کمونيسم برای آن کشور و آغاز دوران حاکميت اتحاد جماهير شوروی نيز با داشتن رهبر قدرتمند سر سازگاری داشت. با درک زيرکانه از اين فرهنگ، پوتين مصمم است تا سالها رهبر مطلوب و بلامنازع روسيه باقی بماند.

نخست وزير روسيه که در مقام کنونی هم مردم کشورش او را قدرت اصلی می دانند، علاوه بر به کار گرفتن مشت آهنين در زمان رياست جمهوری، همواره تلاش داشته تا از نظر جسمی و ظاهری نيز خود را قوی و در افکار عمومی در خور مقام قهرمان معرفی کند.

راندن اتومبيل های پر سرعت و عکس گرفتن با سينه عريان هنگام ماهيگيری، برگزاری مسابقات نمايشی جودو، و يا همراه شدن در پرواز با خلبانان روسی مامور فرو نشاندن آتش در روسيه، از جمله کارهايی است که پوتين به منظور معرفی چهره قهرمان از خود در گذشته انجام داده است.

سرکوب خشونت بار نا آرامی های داخلی در جمهوری جدايی طلب و مسلمان نشين چچن، و مقابله بی رحمانه با پاره ای از منتقدين صاحب ثروت مانند ميخائيل خودوروفسکی که در سال ۲۰۰۴ محاکمه و زندانی شد، در خارج از روسيه انتقادات تندی را عليه پوتين به همراه آورد ولی در افکار عمومی محبوبيت او را افزايش داد و موقعيت او را مستحکم تر کرده است.

با وجود این، گروهی از چهره های شناخته شده سياسی در روسيه، با بازگشت پوتين به کرملين شديدا مخالفت می کنند. گاسپاروف قهرمان سابق جهان و نابغه شطرنج، پوتين را «ديکتاتور» توصیف کرده است.

بوريس نمتسوف، که زمانی سمت معاون نخست وزير روسيه را داشت معتقد است که بازگشت پوتين به عنوان رييس جمهور، او را در کنار الکساندر لوکاشنکو، رييس جمهور اقتدار گرای بلاروس که همچنان با شيوه دوران کمونيستی حکومت می کند، قرار خواهد داد.

بی شک عدم اشتياق پوتين به ترک قدرت او را در همان مسيری قرار خواهد داد که پيشتر مبارک در مصر و قذافی در ليبی پيموده اند. از اين جهت شايد کنار نهادن او از قدرت نيز، در ميانه راه، تنها با توسل به يک شبهه انقلاب امکان پذير شود.

رکود سياسی و اقتصادی

استمرار در قدرت يکی از زمينه های اصلی شکل گرفتن اقتدارگرايی، رکود سياسی و فساد اداری است. رکود سياسی و فساد اداری نيز تدريجا به عدم تحرک اقتصادی در کشور می انجامد. روسيه از اين قاعده کلی مسثنی نيست.

اقتصاد روسيه اکنون عمدتا متکی به صادرات نفت و گاز است. بر خلاف ديگر کشور های اروپای شرقی، روسيه تاکنون در جهت پيوستن به اقتصاد بازار و زدودن مقررات دست و پا گير تجارت و سرمايه گذاری موفقيت قبل ملاحظه ای نداشته است.

بازگشت پوتين به قدرت می تواند سرمايه گذاران خارجی را برای تزريق پول بيشتر به اقتصاد ۱.۵ تريليون دلاری روسيه با ترديد روبرو سازد.

پاره ای از ناظران داخلی و خارجی روسيه معتقدند که بازگشت پوتين به کرملين می تواند به تجديد دوران رکود اقتصادی و عدم تحرک سياسی در مسکو طی دهه هفتاد و هشتاد و زمان حکومت لئونيد برژنف بيانجامد.

رقبای کوچک

بازگشت طراحی شده پوتين به کرملين، بعد از برگزاری انتخابات ماه مارس سال ۲۰۱۲، در عمل بدون رقابت جدی و در نهايت راحتی صورت خواهد گرفت.

نتايج تازه ترين سنجش های آماری از افکار عمومی مردم روسيه حاکی است که رقبای احتمالی پوتين در انتخابات سال آينده، با فاصله ای زياد پشت سر او قرار گرفته اند.

دو رقيب احتمالی او که پيشتر از ساير مدعيان پوتين قرار دارند، يعنی ولاديمير ژيرنوفسکی، ملی گرای جنجالی، و گنادی ژوکف، رهبر حزب کمونيست روسيه، روی هم تنها معادل نيمی از آراء پوتين را به دست خواهند آورد.

پيش از برگزاری انتخابات چهارم مارس سال آينده، انتخابات مجلس نمايندگان روسيه در چهارم دسامبر سال جاری برگزار خواهد شد. حزب حاکم «روسيه واحد» به رياست پوتين، در «دوما» دارای اکثريت کامل و ۳۱۲ کرسی از ۴۵۰ کرسی آن است.

انتظار می رود که حزب پوتين در انتخابات آينده تعداد کرسی های خود را در دوما افزايش دهد.

به اين ترتيب بازگشت پوتين به کرملين و تجديد رياست جمهوری او در سال ۲۰۱۲ و ادامه حضور او در قدرت تا سال ۲۰۲۴، در صورت عدم بروز حادثه ای غير عادی، غير قابل اجتناب خواهد بود.

روز شنبه دولت آمريکا در واکنش به تحولات داخلی اخير روسيه اعلام کرد که سياست «شروع تازه» در مناسبات واشینگتن با مسکو با هدف نزديکی بيشتر با روسيه، و بدون توجه به اينکه چه کسی مسند رياست جمهوری را در اختيار خواهد گرفت،همچنان ادامه خواهد يافت.
XS
SM
MD
LG