لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

روسیه: اعضای اوپک از سطح تولید نفت ایران ناراضی هستند


 الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه
الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه

در حالی که رییس‌جمهوری روسیه طی یک هفته گذشته دو بار از افزایش تولید نفت ایران حمایت کرده است، وزیر نفت این کشور می‌گوید که اعضای اوپک از سطح تولید نفت ایران ناراضی هستند.

خبرگزاری تاس روسیه روز دوشنبه ۱۵ شهریور از قول الکساندر نواک وزیر انرژی این کشور گزارش داد اعضای اوپک با این واقعیت که آیا سطح تولید کنونی نفت ایران به سطح دوران قبل از تحریم‌ها رسیده یا نه، اتفاق نظر ندارند.

به گفته وی، «برخی اختلاف نظرها پیرامون ارقام در اوپک وجود دارد که موضوعی عادی است».

نواک دقیقا توضیح نداد که منظور از اختلاف ارقام چیست، اما ایران می‌گوید که قبل از تحریم‌ها سهمی در تولید اوپک داشت که می‌خواهد این سهم را احیا کند.

اعضای اوپک در پایان دهه گذشته میلادی موضوع سهمیه‌بندی مشخص هر عضو در تولید اوپک را لغو کردند و در سال ۲۰۱۳ نیز قرار شد که سقف تولید اوپک ۳۰ میلیون بشکه در روز باقی بماند. اما در این میان دو عضو جدید به سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، وارد شده است. از طرف دیگر، تولید واقعی اوپک هم اکنون نزدیک به ۳۳.۷ میلیون بشکه در روز است که اختلاف چشمگیری با سقف تولید اوپک دارد.

همچنین میان آمارهایی که ایران از تولید نفت خود ارائه می‌دهد، با آمارهایی که سازمان‌های بین‌المللی از تولید نفت این کشور ارائه می‌دهند، اختلاف وجود دارد.

ایران می‌گوید که تولید روزانه نفت خود را به ۳.۸ میلیون بشکه رسانده است اما ارزیابی آمارهای بین‌المللی از جمله خود اوپک حاکی است که تولید نفت ایران حول ۳.۶ تا ۳.۷ میلیون بشکه در روز است.

ایران در سال ۲۰۰۸ روزانه ۳.۹ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد که در سال ۲۰۱۱، یعنی قبل از تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، به زیر ۳.۷ میلیون بشکه رسید.

ایران می‌گوید که تولید نفت خود را در دو تا سه ماه آینده به چهار میلیون بشکه در روز خواهد رساند که برابر با سطح تولید آن قبل از تحریم‌هاست، موضوعی که با برآوردهای اوپک تطابق ندارد.

نواک می‌گوید که به خاطر اختلاف پیرامون ارقام، اعضای اوپک دو بار در سال موضوع تولید اعضا، برنامه‌ها و سقف تولید سازمان را بررسی می‌کنند.

به گفته وی، ایران احتمالا بعد از بازگشت به سطح تولید دوران پیش از تحریم‌ها، به طرح فریز نفتی (توقف رشد تولید) خواهد پیوست.

حمایت دوباره پوتین از افزایش تولید نفت ایران

رییس جمهوری روسیه روز دوشنبه برای دومین بار طی یک هفته گذشته گفت به نظر او «عدالت حکم می‌کند که به ایران اجازه داده شود تا تولید نفت خود را به دوران پیش از تحریم‌ها افزایش دهد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین بعد از اجلاس ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا در چین در یک نشست خبری گفت که تولید کنونی نفت ایران تنها مقدار اندکی کمتر از میزان تولید این کشور در دوران قبل از تحریم‌ها است و عادلانه است تا به این کشور اجازه داده شود که تولید خود را به سطح قبل از تحریم‌ها برساند، چرا که رقم بالایی نخواهد بود.

در همین زمینه خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داده که در آستانه دیدار اعضای اوپک و برخی از تولید کننده‌های غیر اوپک، روسیه و عربستان درباره موضوع فریز نفتی مذاکره کردند.

تمرکز اجلاس الجزایر که میان اعضای اوپک و روسیه ۲۸ سپتامبر برگزار خواهد شد، بر روی فریز نفتی است.

محمد بارکیندو دبیرکل اوپک روز دوشنبه با مقامات قطر و الجزایر دیدار کرد و قرار است به ایران نیز سفر کند تا مقامات تهران را به پیوستن به اقدامی مشترک برای افزایش قیمت نفت تشویق کند.

وزیران انرژی عربستان و روسیه روز دوشنبه بیانیه مشترکی برای همکاری در زمینه تثبیت قیمت نفت در بازارهای جهانی امضا کردند که قیمت این محصول را تا یک درصد افزایش داد. این بیانیه، احتمال توافق دو کشور برای فریز نفتی را تقویت کرده است.

پوتین در کنفرانس مطبوعاتی گفت که به رغم ناعادلانه بودن قیمت کنونی نفت، روسیه از قیمت‌های جهانی نفت راضی است.

اظهارات پوتین در حالی است که روسیه هم‌پای عربستان روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که قیمت آن در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۱۴ حدود ۶۰ درصد افت کرده است.

روسیه همچنین سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد متر مکعب صادرات گاز دارد که تحت تاثیر سقوط قیمت نفت، ارزش آن نیز به شدت کاهش یافته است. قیمت هزار هزار متر مکعب گاز روسیه به حدود ۱۷۰ دلار در هشت ماه سال ۲۰۱۶ رسیده است، حال آنکه در سال ۲۰۱۳ این قیمت ۳۸۰ دلار بود.

با این حال، خبرگزاری تاس می‌نویسد که بعد از امضای بیانیه مشترک میان ریاض و مسکو، ارزش پول روسیه (روبل) در مقایسه با دلار حدود ۲۴ صدم درصد و در مقابل یورو حدود ۳۱ صدم درصد افزایش یافت.

ارزش روبل طی چهار سال گذشته به شدت کاهش یافته است. هر دلار آمریکا در سال ۲۰۱۲ حدود ۳۰ روبل بود در حالی که هم اکنون حدود ۶۵ روبل است.

تحریم‌های غرب علیه روسیه به خاطر الحاق کریمه به خاک این کشور به همراه کاهش قیمت نفت، ارزش روبل را به شدت کاهش داده است.

XS
SM
MD
LG