لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

حمله رهبران جمهوریخواه به اظهارات ترامپ در مورد یک قاضی لاتین‌تبار


پل رایان (راست) از سخنان اخیر دونالد ترامپ در مورد یک قاضی لاتینی تبار به شدت انتقاد کرد
پل رایان (راست) از سخنان اخیر دونالد ترامپ در مورد یک قاضی لاتینی تبار به شدت انتقاد کرد

رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد سخنان اخیر دونالد ترامپ که یک قاضی را به خاطر تبار لاتینی‌اش به حمله عليه خود متهم کرده بود محکوم کرد و چنین اظهار نظرهایی را «مصداق نژادپرستی محض» دانست.

با این همه آقای رایان تاکید کرد که از نامزدی دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پل رایان در جلسه‌ای که به مناسبت تشریح سیاست‌های پیشنهادی حزب جمهوریخواه برگزار شده بود، گفت چنین اظهارنظرهایی از سوی نامزد حزب برای مقام ریاست جمهوری غیرقابل دفاع و غیرقابل پذیرش است.

او گفت: «من از حرف‌های او متاسفم. متهم کردن افراد به ناکارآمدی به خاطر تعلقات نژادی اظهار نظر نژادپرستانه محض است. یک چنین حرف‌هایی را باید قاطعانه محکوم کرد».

با وجود این، آقای رایان گفت ریاست جمهوری دونالد ترامپ را به پیروزی نامزد حزب دمکرات که به احتمال زیاد هیلاری کلینتون خواهد بود، ترجیح می‌دهد.

پل رایان که عالی‌ترین مقام انتخابی جمهوریخواه است هفته‌ها از حمایت از دونالد ترامپ به خاطر اظهارنظرهای بحث برانگیز او در مورد مکزیکی‌تباران و مسلمانان پرهیز کرده بود. ولی بالاخره هفته گذشته رسما از نامزدی او حمایت کرد.

آقای ترامپ از هفته گذشته به خاطر اظهارنظر در مورد یک قاضی لاتین‌تبار به نام گونزالو کوریل مورد انتقاد قرار دارد.

دونالد ترامپ ادعا کرده که گونزالو کوریل، قاضی پرونده شکایتی علیه کلاهبرداری دانشگاه ترامپ، به خاطر حرف‌های قبلی او در مورد مکزیکی‌تباران بر ضد او موضعگیری می‌کند. او روز یکشنبه نیز گفت به خاطر حرف‌هایی که در مورد مسلمانان زده است احتمال دارد که یک قاضی مسلمان هم علیه او موضعگیری کند.

جنجال اخیر در مورد حرف‌های دونالد ترامپ به موضوع اصلی مباحث انتخاباتی بدل شده است. حتی طرح‌های جدید حزب جمهوریخواه از جمله پیشنهاد پل رایان برای اصلاح نظام خدمات اجتماعی آمریکا برای دوران قانونگذاری آینده را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید تعداد دیگری از قانونگذاران جمهوریخواه تلاش می‌کنند به دونالد ترامپ فشار بیاورند تا از اظهارنظرهای تحریک‌آمیز پرهیز کرده و روی موضوعاتی تمرکز کند که در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند آرای طیف‌های گسترده‌تری را جلب کند.

میچ مک کانل، رییس جمهوریخواه مجلس سنا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی» از سخنان دونالد ترامپ در مورد قاضی کوریل به شدت انتقاد کرد ولی آن را نژادپرستانه توصیف نکرد.

او گفت: «ما سعی می‌کنیم صفوف رای دهندگان و حزب جمهوریخواه را متحد کنیم ولی او مرتب به مسائلی می‌پردازد که به نفع اتحاد ما نیست. در حال حاضر او باید روی مسائلی تمرکز کند که بیشترین حمایت را جلب کند و موضوعاتی که واقعا برای مردم آمریکا مهم هستند».

باب کورکر رییس کمیته سیاست خارجی مجلس سنا، از حامیان دونالد ترامپ که از او به عنوان معاون احتمالی ریاست جمهوری آقای ترامپ یاد می‌شود، روز سه‌شنبه از دونالد ترامپ خواست تا در پنج ماه آینده روی شکست دادن هیلاری کلینتون تمرکز کند.

او گفت: «اکنون تمرکز روی مسائل محوری و مهم به خود او بستگی دارد. من می‌خواهم او را در این زمینه تشویق کنم. او هنوز فرصت دارد و تا زمانی که واقعا دیر نشده باشد من او را تشویق خواهم کرد».

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های آمریکا، هیلاری کلینتون آرای کافی نمایندگان حزب دمکرات برای کسب نامزدی قطعی این حزب را به دست آورده است. ولی کارزار انتخاباتی او از هوادارانش خواست برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز و با هدف متحد کردن صفوف دمکرات‌ها برای انتخابات ماه نوامبر روز سه شنبه به طور فعال در رای گیری‌های ایالت کالیفرنیا شرکت کنند.

XS
SM
MD
LG