لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

نماينده ولی فقيه در سپاه: موسوی و کروبی را نمی توان محاکمه کرد


علی سعیدی، نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران.
علی سعیدی، نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران.
نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران می گويد که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در ايران، را نمی توان محاکمه کرد چرا که «آنها حريم و عده ای هوادار دارند» و «ما چند نفر عمامه به سر داريم که همچنان از عناصر فتنه حمايت می کنند.»

علی سعيدی در همايشی با عنوان «تجليل از پيشکسوتان بسيج» با اشاره به نا آرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ که از آن با عنوان «فتنه» نام برده، گفته است: «فتنه گران را می توان معرفی کرد ولی موسسان فتنه را نمی توان. برخی می گويند که چرا موسوی و کروبی را محاکمه نمی کنند، دليل اين است که آنها حريم و يک عده هوادار دارند که من نمی توانم اسم هواداران آنها را ببرم.»

بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس از سخنان نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران منتشر کرده، اين روحانی گفته است: «همين چند روز پيش مرد خاکستری گفته بود که "من از اين دو نفر تبری نمی جويم. اينها آدم های خوبی هستند." خب حالا ببينيد ما چند نفر عمامه به سر داريم که همچنان از عناصر بين الغی در فتنه حمايت می کنند.»

حجت الاسلام سعيدی اشاره ای به نام اين «مرد خاکستری» نکرده است ولی به نظر می رسد که اشاره وی به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، باشد که در دو سال گذشته بارها از سوی اصولگرایان متهم شده است که از «فتنه ۸۸» حمايت می کند.

در جريان نا آرامی های پس از انتخابات دهم رياست جمهوری، دهها نفر کشته و هزاران نفر نيز بازداشت شدند. ميرحسين موسوی و مهدی کروبی نیز به دليل فراخوان مخالفان برای راهپيمايی در روز ۲۵ بهمن ماه ۱۳۸۹، از آن زمان در حصر خانگی قرار دارند.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران می گويد که «فتنه سال ۸۸ متعلق به آن سال نبود» و افزوده است: «غير از موسوی و کروبی عناصر و بنيانگذاران اصلی و عوامل پشت پرده فتنه را يا نمی توان شناخت و يا به راحتی نمی توان معرفی کرد، چون حريم دارند و اين فتنه را عجيب و سخت می کنند.»

آقای سعيدی با ابراز نگرانی از «چالش های امنيتی» در انتخابات مجلس نهم گفته است: «ممکن است بقايای فتنه بخواهند دست به فتنه گری بزنند و همچنين ممکن است بيگانگان بار ديگر از فرصت سوء استفاده کنند و ضعف دستگاه های اجرايی و نظارتی ممکن است زمينه ساز وقوع انتخابات باشد.»

انتخابات مجلس نهم قرار است روز ۱۲ اسفندماه سال جاری برگزار شود و کار ثبت نام نامزدهای اين دوره از انتخابات، که از سوم دی ماه آغاز شده بود روز جمعه، نهم دی ماه، پايان يافت.

بر اساس اعلام مصطفی محمد نجار، وزير کشور ايران، در اين دوره از انتخابات، پنج هزار و ۲۸۳ نفر ثبت نام کرده اند. اين در حالی است که برای انتخابات مجلس هشتم، هفت هزار و ۵۹۷ نفر ثبت نام کرده بودند.

نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران می گويد که اصلاح طلبان «گفته بودند در انتخابات شرکت نمی کنند ولی ديديم جمعيت زيادی از آنها ثبت نام کردند که يقين هم دارند رد صلاحيت می شوند و اين فقط برای ايجاد يک تنش در جامعه است تا خوراکی برای بيگانگان فراهم کنند.»

احزاب و شخصيت های اطلاح طلب اعلام کرده اند که به دليل فراهم نشدن شرايط و زمينه برگزاری انتخابات سالم و آزاد، در رای گيری روز ۱۲ اسنفدماه شرکت نخواهند کرد.

محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران، محمد موسوی خوئينی ها، دبيرکل مجمع روحانيون مبارز، جبهه مشارکت ايران اسلامی، شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی به طور رسمی از شرکت در انتخابات مجلس نهم کناره گيری کرده اند.

با اين حال، برخی گروه ها و افراد که خود را اصلاح طلب معرفی می کنند گفته اند که در انتخابات شرکت می کنند.

در همين زمينه، مصطفی کواکبيان، دبيرکل حزب مردم سالاری روز يکشنبه اعلام کرد که «جبهه مردم سالاری» را متشکل از «۱۴ حزب و تشکل قانونی» برای شرکت در انتخابات راه اندازی کرده است.

آقای کواکبيان که عضو فراکسيون اقليت در مجلس هشتم است، مدعی شده است: «حدود ۷۰۰ نفر از کسانی که در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده اند گرايش اصلاح طلبی دارند و در اين ميان شايد حدود ۱۰۰ نفر، از افراد مشهور باشند.»

این نماینده مجلس تاکید کرده است: «در هر حالتی در انتخابات مجلس نهم شرکت خواهیم کرد و اهل قهر و تحریم نیستیم.»
XS
SM
MD
LG