لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۳

اعتراض دانشجویان به آبگیری سد سیوند


در ماه های اخیر گروه های زیادی به آبگیری سد سیوند اعتراض کرده اند.
در ماه های اخیر گروه های زیادی به آبگیری سد سیوند اعتراض کرده اند.

در آستانه سفر محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی به استان فارس، دانشجويان دانشگاه شيراز طی يک تحصن يک روزه نسبت به آبگيری سد سيوند اعتراض کردند.


اين در حالی است که پرويز فتاح، وزير نيرو جمهوری اسلامی روز دوشنبه خبر داد که آبگيری سد سيوند تا پايان هفته جاری و در طول سفر محمود احمدی نژاد به استان فارس انجام خواهد شد.


درست پس از ۲۴ ساعت از زمان تحصن اعتراضی دانشجويان دانشگاه شيراز در باره احتمال آبگيری سد سيوند، محمود احمدی نژاد اعلام کرد که آبگيری سد سيوند در جريان سفرش به استان فارس آغاز خواهد شد.


رييس جمهوری اسلامی صبح دوشنبه، ۲۷ فروردين، بيست و هفتمين سفر استانی خود را به استان فارس آغاز کرد.


روز يکشنبه، ۲۶ فروردين، گروهی از دانشجويان دانشگاه شيراز در تحصن خود با انتشار بيانيه ای خواستار توجه محمود احمدی نژاد « به خواسته های مردم و دوستداران ميراث فرهنگی و اهميت دادن به حفظ آثار و ارزش های فرهنگی شدند.»


دانشجويان در بيانيه خود از رييس جمهوری اسلامی خواسته اند « با يک تصميم عاقلانه درخواست دانشجويان و نخبگان کشور را برای جلوگيری از آبگيری سد سيوند اجابت کند.»


اين دانشجويان همتايان خود در سراسر کشور را فراخواندند تا با دانشجويان استان فارس و فعالان ميراث فرهنگی برای برپايی اعتراض های گسترده تر از پيش نسبت به آبگيری سد سيوند همراهی و همگامی نمايند.


در همين حال شکوه ميرزادگی، مسوول کميته نجات آثار باستانی پاسارگاد به راديو فردا مي گويد: « من فکر می کنم که هميشه اين امکان وجود دارد که بتوان جلوی اين مساله را گرفت و يکی از کارهايی که اکنون انجام شده اين است که آقای دادخواه وکيل دادگستری در ايران سه روز پيش در دادگاه کيفری شکايتی را عليه رحيم مشايی رييس ميراث فرهنگی و پرويز فتاح وزير نيرو ارائه داده اند. ايشان به نمايندگی از سوی ۸۳۳ نفر وکالت دارند و شکايت کردند.»


در ماه های اخیر گروه های زیادی به آبگیری سد سیوند اعتراض کرده اند چرا که احتمال می دهند آبگیری آن باعث لطمه زدن به آثار باستانی و تاریخی ایران در تنگه بلاغی و به ویژه پاسارگاد، مقبره کوروش بزرگ، شود.


سد سیوند در فاصله حدود ۱۰۰ كیلومتری شمال شیراز بر روی رودخانه سیوند حد فاصل شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد احداث شده است.


XS
SM
MD
LG