لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

ورود ۱۴۹ تن کیک زرد از روسیه به ایران


علی اکبر صالحی می‌گوید ۳۵۹ تن کیک زرد به ذخایر ایران افزوده شده است.
علی اکبر صالحی می‌گوید ۳۵۹ تن کیک زرد به ذخایر ایران افزوده شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران از ورود ۱۴۹ تن کیک زرد از روسیه به کشور در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داد و گفت که ذخایر ایران در این زمینه به ۳۵۹ تن می‌رسد.

علی اکبر صالحی در گفت و گویی با خبرگزاری فارس که روز دوشنبه ۱۸ بهمن منتشر شد، گفت: ورود این مقدار کیک زرد در چهار محموله پروازی است که از هفتم بهمن امسال آغاز شده است و آخرین محموله آن روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن وارد ایران می‌شود.

وی افزود: «همزمان با اجرای برجام و در یکسال گذشته چیزی حدود ۲۱۰ تن اورانیوم وارد کشور کردیم که یک مقدار از آن در قبال اورانیوم با غنای ۳.۵ درصدی بود که به خارج فرستاده بودیم».

به گفته آقای صالحی، «این ۱۴۹ تن به اضافه ۲۱۰ تنی که از قبل وارد شده بود جمعا ۳۵۹ تن می‌شود که بر این اساس، این میزان به ذخایر کیک زرد کشور افزوده شده است».

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز به خبرگزاری ایسنا گفته است که «اطلاعات اولیه را در رابطه با واردات این میزان اورانیوم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌ایم».

وی در عین حال افزود: « ورود ۱۴۹ تن کیک زرد به کشور از تولیدات ما در ۱۰ سال گذشته بیشتر است».

بر اساس توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی موسوم به «برجام» که تیرماه پارسال به دست آمد، این حق برای تهران به رسمیت شناخته شده است که در راستای فعالیت «صلح آمیز هسته‌ای» تا میزان سه‌ونیم درصد غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد و آن را به کشورهای دیگر بفروشد.

برای برنامه تسلیحاتی هسته‌ای، غنی‌سازی ۸۰ درصدی مورد نیاز است.

بر اساس برجام، ایران مجاز است تا پنج هزار دستگاه سانتریفوژ «آی آر- ۱» داشته باشد.

همچنین بر پایه توافق ۲۳ تیرماه سال گذشته بین ایران و گروه ۵+۱، تهران باید ذخیره اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به حدود ۳۰۰ کیلوگرم کاهش دهد.

ایران علاوه بر این باید با غیرفعال و انبار کردن اکثر دستگاه‌های سانتریفیوژ خود مخزن آب سنگین نیروگاه اراک را خارج کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، دهم بهمن امسال از به کارگیری و آغاز گازدهی به سانتریفوژهای پیشرفته‌تر «آی آر- ۸» خبر داد که به گفته او، «۲۴ برابر سانتریفوژهای موجود آی آر- ۱ بوده و نقطه عطفی در تحقیق و توسعه غنی‌سازی در ایران است».

به گزارش ایسنا، وی گفته بود: «دو ماشین آی آر- ۶ و آی آر- ۸ که اکنون هر دو تحت آزمایش با گاز اورانیوم قرار دارند، آینده صنعت غنی‌سازی کشور را رقم می‌زنند».

XS
SM
MD
LG