لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

عربستان از تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه حزب‌الله لبنان استقبال کرد


حسن نصرالله می‌گوید تحریم‌های احتمالی آمریکا موضع حزب‌الله درباره رویارویی با هیمنه ایالات متحده در منطقه عوض نمی‌کند.
حسن نصرالله می‌گوید تحریم‌های احتمالی آمریکا موضع حزب‌الله درباره رویارویی با هیمنه ایالات متحده در منطقه عوض نمی‌کند.

عربستان از تحریم‌های احتمالی که گفته می‌شود دولت آمریکا در روزهای آینده علیه گروه حزب‌الله لبنان برقرار می‌کند، استقبال کرد و یک وزیر سعودی، حزب‌الله را «حزب‌الشیطان» نامید.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند دولت دونالد ترامپ قرار است در کنار اعمال تحریم‌های تازه علیه حزب‌الله لبنان، برای دستگیری شماری از سران این سازمان نیز جوایز کلان نقدی اعلام کند.

به گزارش رسانه‌های عربی، ثامر السبهان وزیر هماهنگ کننده سعودی در امور امیرنشین‌های خلیج فارس روز یکشنبه ۱۶ مهر در توییتر خود با استقبال از این تحریم‌ها، آن را «خوب اما ناکافی» دانست.

ثامر السبهان نوشت «برای مقابله با حزب‌الشیطان و ایران خوب است که یک ائتلاف بین‌المللی تشکیل شود که موجب امنیت و ثبات شود».

این وزیر سعودی پیشتر نیز در توییتر خود حزب‌الله لبنان را «فرزند ناخلف ایران» نامیده و نوشته بود: «همان‌گونه که دنیا علیه داعش متحد شد، باید برای مقابله با حزب‌الله اتحاد مشابهی تشکیل دهد».

به گزارش العربیه، ثامر السبهان در گذشته نیز ابراز عقیده کرده بود که «تروریسم و رادیکالیسم در دنیا بعد از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران و تشکیل حزب‌الله در لبنان آغاز شد».

به باور این وزیر سعودی، «حزب الشیطان در حق امت عرب جنایت می‌کند؛ به لبنان ضربه می‌زند و مردم لبنان باید انتخاب کنند که کنار حزب‌الله می‌ایستند یا علیه آن، زیرا خون فرزندان امت عرب بسیار گران است».

با نفوذ عربستان، شورای همکاری خلیج فارس در اسفند ۱۳۹۴ حزب‌الله لبنان را یک تشکیلات تروریستی معرفی کرد.

کمیته مناسبات خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته پیش‌نویس طرح تشدید تحریم‌ها علیه حزب‌الله را تصویب کرد اما طرح‌های دیگری نیز با هدف مشابه در انتظار تصویب و اعلام نهایی از سوی دولت دونالد ترامپ است.

از سوی دیگر، حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله روز یکشنبه در سخنانی، ثامر السبهان را «زعطوط السعودیه» به مفهوم «جغله سعودی» که چنان ریز است که دیده نمی‌شود، توصیف کرد.

به گزارش رسانه‌های لبنان، سخنان حسن نصرالله از تلویزیون‌های مداربسته برای آیین یادبود دو تن از فرماندهان کشته شده حزب‌الله در سوریه پخش می‌شد.

دبیرکل حزب‌الله گفت: سبهان و «آقایانش» قدرت منطقه‌ای حزب‌الله را می‌شناسند و سخنان همین «فسقلی»، اعتراف تلویحی به این است که تنها با یک «ائتلاف قاطع بین‌المللی» می‌توان با حزب‌الله مقابله کرد زیرا حزب‌الله آن قدر بزرگ شده که دیگر یک ائتلاف منطقه‌ای از عهده حزب‌الله بر نمی‌آید اما برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه ما به زعم آنها، ابتدا باید امنیت منطقه‌ای برقرار شود ولی خود عربستان و آمریکا و اسرائیل منطقه را به ویرانی می‌کشانند.

حسن نصرالله گفت سیاست جدید آمریکا برای مقابله با حزب‌الله به این دلیل است که حزب‌الله «افتخار داشته شریک پیروزی‌ها و شکست دادن توطئه‌ها باشد».

وی افزود که قانون تازه آمریکایی نیز موضع حزب‌الله را در رویارویی با هیمنه آمریکا در منطقه عوض نمی‌کند.

دبیرکل حزب‌الله همچنین گفت «منتظر اظهارات روزهای آینده (دونالد) ترامپ در مورد ایران است» زیرا این موضوعی است که «بر تمامی منطقه اثر می گذارد».

XS
SM
MD
LG