لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

عربستان سعودی سفیرش را از سوئد فراخواند


وزرات امور خارجه سوئد روز چهارشنبه ۲۰ اسفند گفت عربستان سعودی سفیرش را از آن کشور فراخوانده است. این اقدام در واکنش به قطع همکاری نظامی سوئد با عربستان صورت گرفت.

پس از اینکه سوئد همکاری‌های نظامی خود با عربستان سعودی را پایان داد، سخنگوی وزارت خارجه سوئد به خبرگزاری فرانسه گفت: «مناسبات دیپلماتیک قطع نشده است اما سفیر عربستان سعودی از استکهلم فراخوانده شده است».

سوئد قرارداد بلند مدت نظامی خود با عربستان را روز سه شنبه پس از اینکه ریاض را متهم کرد که از سخنرانی مارگوت والستروم، وزیر خارجه آن کشور در نشست اتحادیه عرب جلوگیری کرده است لغو کرد.

استفان لوون، نخست وزیر سوسیال دمکرات سوئد روز چهارشنبه در رادیوی دولتی این کشور گفت: «این یک بازی نیست. موضوع جدی است که باید با جدیت با آن برخورد شود».

حزب سوسیال دمکرات سوئد از مدت‌ها پیش از سوی حزب سبز، موئتلف خود در دولت برای لغو این قرارداد نظامی تحت فشار بوده است.

حزب سوسیال دمکرات از اشاره به مسائل حقوق بشری به عنوان انگیزه این تصمیم خودداری کرد اما خانم والستروم وزیر امور خارجه سوئد گفت عربستان سعودی به دلیل موضع شناخته شده او در حمایت از دمکراسی در منطقه، روز دوشنبه مانع از سخنرانی‌اش در جلسه افتتاحیه اتحادیه عرب در قاهره شد.

قرارداد نظامی میان دو کشور شامل فروش تجهیزات نظامی، پشتیبانی، فناوری و آموزشی بود. وزیر دفاع سوئد گفت تنها همکاری‌های پزشکی و دارویی و مطالعات جنسیتی به قوت خود باقی خواهد بود.

پیتر هالکویست وزیر دفاع سوئد به تلویزیون دولتی این کشور گفت: «در عمل، دیگر قرارداد نظامی وجود ندارد. آنچه که می‌توانیم عرضه کنیم یک دعوت بلند مدت برای مشارکت در عرصه پزشکی و آموزش مسائل جنسیتی است. اما طرف مقابل، عربستان سعودی، علاقه‌ای نشان نداده است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قرارداد بلند مدت نظامی که سال ۲۰۰۵ امضا و سال ۲۰۱۰ تجدید شد، از سال ۲۰۱۱ و به دنبال افشاگری خبرنگاران در مورد کمک مخفیانه دولت سوئد به تاسیس یک کارخانه تسلیحات در عربستان سعودی مورد انتقاد شدید افکار عمومی این کشور قرار گرفت.

ثورد جانسون، کار‌شناس علوم سیاسی دانشگاه گوتنبرگ به خبرگزاری فرانسه گفت پس از بحث‌های داغ در افکار عمومی، تصمیم سوئد برای لغو قراداد نظامی «چندان هم غیرمنتظره نبود».

او افزود: «آنچه که بیشتر موجب تعجب من است امضای این قرارداد در ده سال پیش است، که در آن وقت عربستان سعودی یک کشور نسبتا معمولی محسوب می‌شد».

XS
SM
MD
LG