لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

درخواست عربستان برای آرام کردن تنش‌های «بسیار خطرناک» بین ایران و آمریکا


فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان

وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه ۱۶ دی از آمریکا و ایران درخواست کرد که در راستای آرام کردن «تنش‌های بسیار خطرناک» اقدام کنند.

فیصل بن فرحان بعد از دیدار با مقامات عربی و آفریقایی از جمله همتایان مصری، یمنی و جیبوتی خود اعلام کرد که «بی‌تردید وضعیت بسیار خطرناک است».

اظهارات وی بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله پهپادی ارتش آمرریکا و تهدید ایران به تلافی نظامی مطرح شده است.

آقای فیصل گفته است امیدوارم همه طرفین گام‌های ضروری برای جلوگیری از افزایش تنش‌ و تحریک‌های بیشتر بردارند.

شهریورماه امسال تاسیسات نفتی عربستان مورد حمله قرار گرفت که عربستان، آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند.

ایران این موضوع را رد کرده و سازمان ملل نیز اعلام کرد نمی‌تواند ایرانی بودن تسلیحات حمله به تاسیسات عربستان را تایید کند.

عربستان و امارات از متحدین نزدیک آمریکا در منطقه هستند و می‌توانند در مقابل حملات احتمالی ایران آسیب‌پذیر باشند.

اردیبهشت و خرداد امسال نیز به شش کشتی، از جمله چهار نفتکش در آب‌های امارات و عمان حمله شد که آمریکا و عربستان، ایران را مسئول این حملات معرفی کردند.

در این میان ملک سلمان پادشاه عربستان طی تماس تلفنی با برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق خواستار تنش‌زدایی شده است.

روزنامه الشرق الاوسط نیز گزارش داده است محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز از خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع کشور خواسته است با سفر به لندن و واشینگتن خواستار خویشتنداری طرفین مناقشه شود.

قرار است معاون وزیر دفاع عربستان به زودی با مقامات کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا دیدار کند.

گزارش‌ها حاکی است که ارزش سهام شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، در روز دوشنبه نسبت به ۱۶ دسامبر پارسال که سهام شرکت در بورس عرضه شد، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته که به معنی افت ۲۰۰ میلیارد دلاری ارزش شرکت آرامکو است. شاخص کل بورس عربستان، تداول، نیز با افت مواجه شده است.

قیمت نفت شاخص برنت طی روزهای گذشته با افزایش بالای پنج درصدی به مرز ۷۰ دلار رسیده است.

شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، در همین زمینه به رادیو فردا گفته است که پارسال ۳۷ درصد کل محموله‌های دریایی نفت جهان (معادل ۱۵.۳۷ میلیون بشکه در روز)، ۲۳ درصد از گاز مایع (ال ان جی) و ۱۲ درصد از صادرات دریایی محصولات نفتی جهان از تنگه هرمز گذشته است و هرگونه تنش در منطقه می‌تواند بازارهای نفت را متلاطم کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده اگر ایران به آمریکایی‌ها حمله کند، ۵۲ نقطه از جمله برخی از مراکز بسیار مهم فرهنگی در ایران را هدف قرار خواهد داد.

منابع: خبرگزاری فرانسه، سی‌ان‌ان، سایت تداول، کپلر، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG