لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۳

الجبیر: اگر نقش ایران در حمله به عربستان ثابت شود پاسخ مناسبی می‌دهیم


الجبیر می‌گوید: «پادشاهی عربستان اقدامات مناسب را بر اساس نتایج این تحقیقات اتخاذ خواهد کرد تا امنیت و ثباتش را تامین کند».
الجبیر می‌گوید: «پادشاهی عربستان اقدامات مناسب را بر اساس نتایج این تحقیقات اتخاذ خواهد کرد تا امنیت و ثباتش را تامین کند».

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی می‌گوید اگر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور در جریان تحقیقات ثابت شود، ریاض اقدامات مناسبی در پاسخ به آن اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عادل الجبیر روز شنبه ۳۰ شهریور در یک کنفرانس خبری گفت: تحقیقات ثابت خواهد کرد که حمله ۲۳ شهریور به عربستان از طرف شمال صورت گرفته و ایران مسئول آن بوده است.

وی اظهار داشت: «ما اطمینان داریم که این حمله از جانب یمن نبوده است. از طرف شمال بوده است. تحقیقات این را ثابت خواهد کرد».

الجبیر تصریح کرد: «پادشاهی عربستان اقدامات مناسب را بر اساس نتایج این تحقیقات اتخاذ خواهد کرد تا امنیت و ثباتش را تامین کند».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دخالت تهران در این حمله را رد کرده‌اند. گروه حوثی‌ها که مورد حمایت ایران هستند مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند ولی هم ریاض و هم آمریکا این ادعا را رد کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشره و اظهارات مقام‌های آمریکایی، حمله روز شنبه هفته گذشته به تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص با استفاده از ده موشک کروز و ۲۰ پهپاد انجام شده است.

حمله یاد شده به قدری شدید بود که منجر به توقف ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه یا نیمی از تولید نفت عربستان شد. ریاض گفته که یک سوم از ظرفیت تولید نفت خود را جبران کرده است.

مقام‌های آمریکایی به صراحت انگشت اتهام درباره عامل حمله را به سوی ایران نشانه رفته‌اند ولی ترکی المالکی، سخنگوی نظامی عربستان، هفته پیش گفت که تحقیقات درباره اینکه حمله از کدام طرف صورت گرفته در جریان است.

وی در عین حال گفت که از موشک‌ها و پهپادهای متعلق به ایران در این حمله استفاده شده است.

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که ریاض در حال مشاوره با متحدانش برای «انجام اقدامات ضروری» است.

آقای جبیر از جامعه بین‌المللی خواست که در این زمینه موضع بگیرند.

وی گفت: «پادشاهی عربستان از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا مسئولیت محکوم کردن کسانی که پشت این حمله هستند را انجام دهد و موضعی قاطع و روشن علیه این رفتار بی‌ملاحظه اتخاذ کنند که اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند».

این مقام عربستانی تصریح کرد: «موضع ایران این است که در جهان تفرقه بیاندازد، کاری که در آن موفق نخواهد شد».

ایالات متحده هفته گذشته تحریم‌های بیشتری علیه تهران وضع کرد و تصمیم گرفته که نیروهای آمریکایی را برای تقویت سامانه‌های موشکی و هوایی عربستان به این کشور بفرستد.

در همین حال، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به هر حمله احتمالی به ایران هشدار داد و گفت که ایران «تا آخر ادامه خواهد داد».

حسین سلامی روز شنبه در واکنش به گزارش‌ها پیرامون حمله احتمالی آمریکا و متحدان آن در خلیج فارس به ایران گفت: « ما امروز جنگ‌های تدارکاتی خود را انجام داده‌ایم و مهیای هر سناریویی هستیم».

وی تاکید کرد: «هرگز اجازه نمی‌دهیم جنگی به سرزمین ما وارد شود. ما تا آخر ادامه می‌دهیم و تجاوز محدود، محدود باقی نمی‌ماند».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هم پیشتر به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته که اگر جنگی علیه ایران در بگیرد این جنگی تمام عیار خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG