لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

کمیته اطلاعاتی سنا از داماد دونالد ترامپ در پرونده روسیه تحقیق می‌کند


جارد کوشنر در دوران کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، مشاور او بود و از زمان ورودش به کاخ سفید مشاور رییس‌جمهوری است.
جارد کوشنر در دوران کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، مشاور او بود و از زمان ورودش به کاخ سفید مشاور رییس‌جمهوری است.

یک مقام کنگره آمریکا روز دوشنبه هفتم فروردین اعلام کرد کمیته امور اطلاعاتی مجلس سنا در نظر دارد به عنوان بخشی از تحقیقات خود در مورد مناسبات نزدیکان دونالد ترامپ با مقامات روسیه با جارد کوشنر داماد رییس‌جمهوری نیز گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام که حاضر نشد نامش فاش شود، گزارش روزنامه نیویورک تایمز را تایید کرد که هیات تحقیق کمیته امور اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا تصمیم دارد از جارد کوشنر تحقیق کند. این مقام افزود این کمیته تا پایان روز دوشنبه در این مورد رسما اعلام نظر خواهد کرد.

جارد کوشنر که در دوران کارزار انتخاباتی آقای ترامپ، مشاور او بود و از زمان ورودش به کاخ سفید مشاور رییس‌جمهوری است، نزدیکترین فرد به اوست که در تحقیقات کنگره آمریکا در زمینه نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ مورد بازپرسی قرار می‌گیرد.

به گزارش نیویورک تایمز و به نقل از مقامات دولتی و کنگره بدون ذکر نام آنها، کمیته امور اطلاعاتی مجلس سنا می‌خواهد از آقای کوشنر در مورد دو ملاقات او با سفیر روسیه در دسامبر ۲۰۱۶ در برج ترامپ در شهر نیویورک و یک ملاقات با رییس بانک دولتی توسعه روسیه سوال کند.

بانک دولتی توسعه روسیه (ونشکونوم بانک) یکی از بانک‌های روسی است که در سال ۲۰۱۴ پس از الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه توسط دولت باراک اوباما تحریم شد.

اعضای تیم رییس‌جمهوری منتخب و مشاوران نزدیک دونالد ترامپ بارها با مقامات روسیه و سایر کشورهای خارجی ملاقات کرده‌اند. هوپ هیکس سخنگوی دونالد ترامپ به نیویورک تایمز گفته که جارد کوشنر با مقامات دهها کشور خارجی ملاقات کرده است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که نهادهای امنیتی آمریکا چند ماه پیش در پایان تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که دولت روسیه در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری یک سلسله حملات سازمان یافته سایبری علیه شبکه کامپیوتری حزب دمکرات هدایت کرده و اطلاعات سرقت شده را به نفع دونالد ترامپ به کار برده است. دولت روسیه این ادعاها را تکذیب کرده است.

حداقل چهار کمیته در کنگره آمریکا مشغول تحقیق در مورد احتمال تاثیرگذاری روسیه بر نتایج آراء انتخابات و ارتباط و همکاری بین اطرافیان دونالد ترامپ با دولت روسیه هستند. جیمز کومی مدیر اف‌بی‌آی هفته گذشته تحقیقات پلیس فدرال آمریکا در این زمینه را تایید کرد.

سخنگوی دونالد ترامپ به نیویورک تایمز گفت جارد کوشنر آماده است در کمیته اطلاعاتی سنا شهادت دهد و افزود: «او قصد ندارد چیزی را پنهان کند».

در ملاقات جارد کوشنر با سفیر روسیه در مسکو در اوایل دسامبر ۲۰۱۶ مایکل فلین مشاور امنیت دونالد ترامپ نیز حضور داشت. آقای فلین که در این مقام عمر کوتاهی داشت به خاطر دادن اطلاعات نادرست در مورد دیدارها و مناسبات خود با سفیر روسیه از مقامش برکنار شد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود می‌نویسد سفیر روسیه در ماه دسامبر از جارد کوشنر خواسته بود که یک‌بار دیگر با هم ملاقات کنند اما آقای کوشنر یکی از معاونانش را به این ملاقات فرستاد.

سفیر روسیه از آقای کوشنر خواسته بود تا با رییس بانک دولتی توسعه روسیه نیز دیدار کند، بانکی که پس از دخالت روسیه در اوکراین از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده بود.

XS
SM
MD
LG