لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

لژیون دونور برای شهرام ناظری؛ این صدای شرق است


شهرام ناظری به خاطر يک عمر دستاورد هنری در زمينه موسيقی سنتی ايران شنبه شب بالاترين نشان فرهنگی فرانسه را دريافت کرد.
شهرام ناظری به خاطر يک عمر دستاورد هنری در زمينه موسيقی سنتی ايران شنبه شب بالاترين نشان فرهنگی فرانسه را دريافت کرد.

شهرام ناظری به خاطر يک عمر دستاورد هنری در زمينه موسيقی سنتی ايران شنبه شب بالاترين نشان فرهنگی فرانسه را دريافت کرد.


نشان فرهنگی شواليه فرانسه يا «لژيون دونور» به همراه يک ديپلم افتخار توسط «ترا نووا» مشاور فرهنگی رييس جمهوری فرانسه در سالن تئاتر شهر پاريس به اين خواننده ايرانی اعطا شد.


«ترا نووا» از شهرام ناظری به خاطر ارائه موسيقی شرق و آشناکردن مردم فرانسه با مولانا از او تشکر کرد و اجرای کنسرت های وی را تاثيرگذار خواند.


وی گفت: اجراهای ناظری زيباترين و تاثيرگذارترين برنامه های تالار شهر پاريس است که در سال بيش از ۴۰۰ برنامه دارد.


شهرام ناظری، نخستين خواننده ايرانی و در عين حال نخستين کرد است که نشان عالی شواليه فرانسه را دريافت می کند. اين نشان سه درجه دارد که آقای ناظری بالاترين درجه آن را بدست آورد.


شهرام ناظری در اين مراسم از حمايت مردم و همچنين زحمات مادرش قدردانی کرد.



گزارش روزنامه فرانسوی لوموند درباره شهرام ناظری

اعطای نشان شواليه از سوی دولت فرانسه يک سال پيش به تصويب رسيد و به خاطر نقش ساليانی که شهرام ناظری در فستيوال های خارجی برای آشنا کردن طيف اروپايی با موسيقی شرق و نيز ايجاد تحول در اين رشته بوجود آورده به او داده شد.



«اين صدای شرق است»


شهرام ناظری در گفت وگويی با همکار راديو فردا در پاريس درباره علت اهدای اين نشان گفت:« من ۲۰ سال فعاليت تنگاتنگی با فرانسوی ها داشته ام و گفته اند چون شهرام ناظری توانسته است طيف وسيعی از فرانسوی ها را به موسيقی ايرانی علاقه مند کند و تحولی در اين زمينه به وجود آورد نشان ياد شده به وی اهداء می شود.»


وی پس از دريافت اين جايزه افزود:« برای من اين بزرگ ترين پيام است که هم قدرشناس باشم و هم اينکه بيشتر خدمت کنم.»


اين خواننده اصيل ايرانی اظهار داشت: « من اين نشان را موهبت آسمانی و خدايی می دانم که صدای من توانسته است اينچنين روی طيف غربی تاثير گذار باشد. اين صدا، صدای شرق است، اين صدای ايران است که توانسته روی اين افراد اثر بگذارد و اين بزرگ ترين دستمزدی است که به من داده شده است.»




  • «من اين نشان را موهبت آسمانی و خدايی می دانم که صدای من توانسته است اينچنين روی طيف غربی تاثير گذار باشد. اين صدا، صدای شرق است، اين صدای ايران است که توانسته روی اين افراد اثر بگذارد و اين بزرگترين دستمزدی است که به من داده شده است. »
شهرام ناظری

آثار شهرام ناظری


شهرام ناظری در سال ۱۳۲۸ در کرمانشاه بدنيا آمد و از همان اوان کودکی زير نظر خانواده فرهنگی خويش آوازهای ايرانی و کردی را فرا گرفت. وی در زمانی که ۱۱ ساله بود به اجرای برنامه های مختلف در راديو و تلويزيون ايران پرداخت و در سال ۱۳۵۵ به مقام اول در نخستين کنکور موسيقی (باربد) دست يافت.


شهرام ناظری با حضور در محضر اساتيدی چون عبداله خان دوامی، نورعلی خان برومند، عبدالعلی وزيری، محمود کريمی و ديگران به فراگيری رديف ها و گوشه های آواز ايرانی پرداخت و تلاش کرد تا سبک جدیدی را در موسیقی سنتی ایران عرضه کند.


يکی از شاخص ترين دوره های فعاليت اين خواننده ايرانی به همکاری وی با گروه چاووش به سرپرستی محمدرضا لطفی باز می گردد که همراه با محمد رضا شجريان با استفاده از سازهای سنتی، ترانه ها و سرودهای حماسی را اجرا کرد.


وی بعد از پيروزی انقلاب کارهای بسياری در زمينه موسيقی سنتی ارائه کرده و بويژه با کار بر روی اشعار مولانا در سه دهه گذشته جريانی را پيگيری می کند که بنا به تعريف او به « موسيقی عرفانی» شهرت یافت.


از برجسته ترين آثار شهرام ناظری در اين زمينه می توان به انتشار نوار« گل صدبرگ» در سال ۱۳۶۵ خورشيدی اشاره کرد که از پرفروشترين آثار او به شمار می رود و همچنين « يادگار دوست» که خود تحولی مهم در زمينه موسيقی عرفانی محسوب می شود. همچنين بايد از ديگر آثار متاخر تر او در اين زمينه ياد کرد که از جمله آنها «مثنوی موسی و شبان» و «ديوان شمس» است که به صورت آوازی اجرا شده است.


وی در طول دو دهه گذشته کنسرت های بسياری را به ويژه در کشورهای اروپايی و آمريکا اجرا کرده است و توانسته که آواز ايرانی را در سالن های بزرگ جهان طنين انداز کند.


شهرام ناظری تاکنون آثار خود را در ۳۵ نوار در دسترس علاقمندان به موسيقی قرار دهد که برخی از اين آثار به طور مشخص به نواها و آواهای کردی اختصاص دارد.


XS
SM
MD
LG