لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

انتقاد شمخانی از «امتیازدهی اروپا به آمریکا درباره برجام» در دیدار با لو دریان


علی شمخانی (راست) در دیدار با وزیر خارجه فرانسه با لباس نظامی حاضر شد.
علی شمخانی (راست) در دیدار با وزیر خارجه فرانسه با لباس نظامی حاضر شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با وزیر خارجه فرانسه که به تهران سفر کرده٬ با انتقاد نسبت به آنچه «امتیازدهی» اروپا به آمریکا در زمینه برجام نامید٬ به «حضور و فعالیت آزادانه» اعضای سازمان مجاهدین خلق در پاریس نیز اعتراض کرد.

علی شمخانی روز دوشنبه ۱۴ اسفند در دیدار با ژان ایو لو دریان گفت که «منطق هر نوع توافق بین‌المللی صیانت همه طرف‌ها و جامعه جامعه جهانی از آن بوده و درخواست پایبندی از یک طرف و بی‌تفاوتی نسبت به نقض تعهدات طرف دیگر قابل قبول نیست».

وی خواستار تسریع در اجرای کامل تعهدات طرف‌های اروپایی در برجام شد و هشدار داد که «عدم موفقیت توافقنامه برجام منجر به شکست اعتبار توافقات بین‌المللی و منطق گفت‌وگو برای حل مسائل جهانی خواهد شد».

این مقام مسئول ایرانی٬ «سیاست» اروپا در «امتیازدهی» به آمریکا برای «باقی نگه‌داشتن» این کشور در برجام را نیز «نادرست» خواند و افزود که این سیاست٬ «به معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است».

وی همچنین نسبت به حضور و فعالیت آزادانه اعضای سازمان مجاهدین خلق در فرانسه اعتراض کرد و گفت که «عدم مقابله پاریس با گروه‌های تروریستی حاضر در این کشور که در ترور هزاران نفر از مردم بیگناه کشور ما دست داشته‌اند با مسئولیت بین‌المللی فرانسه در مقابله با تروریسم مغایرت داشته و به طور قطع مقوم روند رو به توسعه روابط دو کشور نخواهد بود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ وزیر امور خارجه فرانسه نیز از آنچه «برخورد فعال» ایران با توافقنامه برجام و اجرای کامل تعهدات آن نامید٬ قدردانی کرد.

ژان ایو لودریان گفته که «دولت فرانسه ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی طرف‌های امضاء کننده برجام به تعهدات خود، مواضع آمریکا را موجب شکنندگی این توافقنامه بین‌المللی می‌داند و با آن مخالف است».

وی همچنین از اعلام راهکارهای جدید در آینده نزدیک برای «ایجاد گشایش‌های جدی در روابط پولی و بانکی میان ایران و فرانسه» خبر داده است.

لودریان همچنین با محمدجواد ظریف٬ وزیر امورخارجه، دیدار کرده است و ملاقات بعدی‌اش با حسن روحانی٬ رئیس‌‌جمهوری ایران، خواهد بود.

اظهارات وزیر خارجه فرانسه در حالی است که مقام‌های این کشور ضمن تاکید بر ضرورت حفظ برجام٬ چندبار از ایران خواسته‌اند از توسعه موشک‌های بالستیک و اقداماتی که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد، دست بردارد.

لو دریان ساعاتی پیش از سفر به ایران در گفت‌وگویی با هفته‌نامه «ژورنال دو دیمانش» تاکید کرده بود که برنامه موشکی تهران «با بـرد چند هزار کیلومتر»، برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و «اگر این مسئله حل‌وفصل نشود، ایران با خطر تحریم‌های جدید روبه‌رو خواهد شد».

همزمان با سفر وی به تهران٬ مسعود جزایری٬ سخنگوی نیروهای مسلح ایران، نیز گفته که «وظیفه نیروهای مسلح ارتقاء توانمندی‌های دفاعی و موشکی است و ...هیچ کس حق مذاکره با بیگانگان در مورد توان دفاعی و موشکی را ندارد».

احمد وحیدی٬ رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، نیز در واکنش به امکان مذاکره بر سر فعالیت‌های موشکی ایران در جریان سفر وزیر خارجه فرانسه٬ گفته که «فرانسوی‌ها نه تنها اجازه اظهارنظر درباره توانمندی موشکی ایران را ندارند بلکه باید بابت اقدامات خصمانه علیه ملت ایران در طول چهل سال گذشته از جمله حمایت از صدام در جنگ تحمیلی، پاسخگو باشند».

خبرگزاری فارس نیز از تجمع گروهی از دانشجویان در فرودگاه مهرآباد در نیمه‌شب گذشته خبر داده است.

بر اساس این گزارش٬ این تجمع به دلیل انتقادهای فرانسه نسبت به برنامه موشکی ایران و نیز فعالیت‌های تهران در منطقه صورت گرفته بود که فرانسه آن را بی‌ثبات‌کننده می‌داند.

بر اساس گزارش‌های ایسنا٬ فارس٬ خبرآنلاین و رادیو فردا/ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG