لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

مکرون به روحانی: ایران برای توقف کشتار غیرنظامیان در غوطه به سوریه فشار بیاورد


امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانس , همتای ایرانی‌اش حسن روحانی
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانس , همتای ایرانی‌اش حسن روحانی

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود حسن روحانی، از تهران خواست برای توقف حمله به غیرنظامیان در غوطه شرقی «فشار لازم» را بر دمشق وارد کند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که در این گفت‌وگوی تلفنی امانوئل مکرون با اشاره به مناسبات ایران و دولت سوریه، «به مسئولیت ویژه ایران» در مورد «اجرای آتش‌بس بشردوستانه» در غوطه شرقی تأکید کرد.

این گزارش می‌افزاید که «هر دو رئیس‌جمهور موافقت خود را برای همکاری با یکدیگر در کنار سازمان ملل، و به‌علاوه رژیم دمشق و کشورهای اصلی درگیر در سوریه ابراز کردند» تا «تأمین کمک‌های ضروری به غیرنظامیان و اجرای موثر آتش‌بس» محقق شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران نیز اعلام کرد که امانوئل مکرون و حسن روحانی، وزیران خارجه دو کشور را مامور کردند تا در مورد «ارسال کمک‌های انسانی به مردم سوریه رایزنی‌های خود را گسترش دهند».

رئیس‌جمهور ایران در این تماس تلفنی گفته است که «کاملاً آمادگی داریم در زمینه کمک‌های انسانی به مردم سوریه، یک همکاری چند جانبه با سایر کشورهای مؤثر را بنا نهیم».

از زمان آغاز عملیات نیروهای دولتی سوریه در غوطه شرقی، بیش از ۶۴۰ نفر کشته کشته و صدها نفر از این منطقه متواری شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای دولتی سوریه ۲۵ درصد از غوطه شرقی در حومه دمشق را به کنترل خود درآورده‌اند.

سازمان ملل خواستار آتش‌بسی ۳۰ روزه برای کمک‌های بشردوستانه در غوطه شده اما روسیه گفته است روزی ۵ ساعت برای این کمک‌ها آتش‌بس انجام می‌شود. زمانی که گروه‌های کمک‌رسان آن را ناکافی اعلام کرده‌اند.

غوطه شرقی نزدیک به ۴۰۰ هزار سکنه دارد و یکی از اندک‌شمار مناطق تحت کنترل شورشیان و گروه‌های جهادی است.از سال ۲۰۱۳ غوطه شرقی تحت محاصره است و با کمبود غذا، دارو، و امکانات بهداشتی روبه‌روست.

بنا بر گزارش پایگاه ریاست جمهوری ایران، سفر احتمالی امانوئل مکرون به ایران، برجام، نگرانی‌های منطقه‌ای، لبنان و ارتقاء مناسبات میان دو کشور از جمله موضوعات دیگر در تماس تلفنی دو رئیس‌جمهور بوده است.

رئیس‌جمهور ایران همچنین ضمن قدردانی از مواضع پاریس در مورد برجام گفت: «تهران تا زمانی که طرف‌های مقابل به برجام عمل کنند، به تعهداتش پایبند خواهد ماند».

در بخشی دیگر از این گفت‌وگو حسن روحانی با اشاره به تلاش آمریکا برای تغییر برجام و نیز درباره «زمزمه‌ها» درباره «مذاکرات مکمل» گفت: «هفت کشور با هم توافقی کرده‌ایم که شورای امنیت هم بر آن صحه گذاشته و ایران کاملاً به تعهداتش در قبال این توافق عمل کرده، اما متأسفانه آمریکا پیوسته در مسیر اجرای برجام، مانع‌تراشی کرده است.»

آمریکا از جمله خواستار محدودکردن برنامه موشکی و حذف «بند غروب» از برجام است؛ بندی که به ایران اجازه می‌دهند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پس از چند سال به حالت عادی بازگردد.

وزارت خارجه فرانسه پیش از سفر ژان ایو لودریان به ایران در روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور نگرانی‌های پاریس درباره برنامه‌ موشکی ایران را مطرح خواهد کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران همچنین از امانوئل مکرون نقل کرده که فرانسه خواستار «مذاکره جدید درباره برجام» نیست اما «مایلیم راجع به موضوعات دیگر گفت‌و‌گو کنیم».

در این گفت‌وگو حسن روحانی با اشاره به گسترش قحطی و بیماری مسری در یمن و بمباران ائتلاف عربی خواستار «حرکت جدی اروپا به و به‌ویژه فرانسه» برای کمک به یمنی‌ها شد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG