لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

سفیر آمریکا: اسرائیل خود را برای روز بعد از رای کنگره به توافق ایران آماده کند


دان شاپیرو، سفیر ایالات متحده در اسرائیل
دان شاپیرو، سفیر ایالات متحده در اسرائیل

دان شاپیرو، سفیر ایالات متحده در تل‌آویو، می‌گوید که اسرائیل باید خود را برای روز بعد از رای‌گیری کنگره آمریکا درباره توافق اتمی با ایران آماده کند.

آقای شاپیرو در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل که صبح دوشنبه ۱۹ مرداد پخش شد، اظهار داشت: «به رغم اختلافات روشن میان آمریکا و اسرائیل بر سر توافق اتمی با ایران، منافع اسرائیل ایجاب می‌کند که گفت‌وگوهای دیپلماتیک خود را با ایالات متحده به منظور آمادگی برای روز پس از رای‌گیری کنگره درباره توافق یاد شده آغاز کند».

بر اساس گزارشی که روزنامه «جروزالم پست» از این مصاحبه داده است، سفیر آمریکا افزود: «ما باید اختلافات روشن میان خود را بپذیریم و اینکه احتمالا قادر نخواهیم بود همدیگر را قانع کنیم».

آقای شاپیرو خبر داد که به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیشنهاد داده است تا مذاکرات دیپلماتیک را با آمریکا در ارتباط با مسائل پس از توافق اتمی ایران آغاز کند ولی نخست‌وزیر هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.

بنیامین نتانیاهو از مخالفان سرسخت توافق با ایران است که روز ۲۳ تیرماه در وین میان ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمد. نخست‌وزیر اسرائیل این توافق را «خطرناک» برای امنیت و موجودیت اسرائیل خوانده و از کنگره آمریکا خواسته است تا آن را رد کند.

آقای نتانیاهو هفته پیش گفت: «هر چقدر بیشتر درباره توافق می‌دانید، بیشتر مخالف آن می‌شوید».

مواضع تند وی با واکنش رییس جمهوری اسرائیل و رهبر اپوزیسیون اصلی در این کشور و همچنین باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، روبرو شده است.

ایساک هرتزوگ، رهبر «اتحادیه صهیونیست»، به ۲۴ نماینده دمکرات عضو کنگره آمریکا گفته که «توافق قدرت‌های جهانی با ایران خطرناک است ولی با نتانیاهو درباره نوع برخورد با این قضیه مخالف است».

باراک اوباما نیز روز ۱۴ مرداد در سخنانی در دفاع از توافق اتمی با ایران در دانشگاه آمریکن، خطاب به رهبران و مردم اسرائیل گفت: «یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای برای اسرائیل، آمریکا و جهان خطرناک‌تر است تا ایرانی که از رفع تحریم‌ها سود می‌برد».

آقای اوباما با اشاره به «مخالفت شدید» نخست‌وزیر اسرائیل با این توافق اظهار داشت: «من معتقدم که او (نتانیاهو) در اشتباه به سر می‌برد. من در جریان واقعیاتی که این توافق را توجیه می‌کند هستم. به نظرم آن‌ها به سود منافع آمریکا و منافع اسرائیل هستند. و به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده، این برخلاف وظیفه قانونی من است که ضد برداشت درست خودم عمل کنم، فقط به این دلیل ساده که ممکن است به طور موقت یک دوست یا متحد نزدیک ما را برنجاند».

رییس جمهوری آمریکا افزود: «من خیلی روشن به دولت اسرائیل گفته‌ام که ما آماده‌ایم تا درباره اینکه چگونه می‌توانیم همکاری‌مان را بیشتر کنیم گفت‌وگو داشته باشیم. ما همین حالا درباره برنامه ۱۰ ساله کمک امنیتی آمریکا به اسرائیل مذاکراتی با این کشور داشته‌ایم. ما می‌توانیم در حوزه‌هایی چون دفاع موشکی، تبادل اطلاعات و بازدارندگی که می‌تواند نیازهای اسرائیل را برآورده سازد با هم گفت‌وگو داشته باشیم».

دان شاپیرو، سفیر آمریکا در تل آویو، در گفت‌وگوی خود با رادیو اسرائیل جزئیاتی درباره موارد پیشنهادی‌اش به بنیامین نتانیاهو ارائه کرده است، از جمله اینکه «چطور ما می‌توانیم همکاری امنیتی‌مان برای روبرو شدن با پیامدهای توافق ایران افزایش دهیم، درباره نوع اطلاعات امنیتی مورد نیاز مذاکره کنیم، به توافقی بر سر همکاری نظامی برسیم که ممکن است در ۱۰ سال آینده به آن نیاز باشد، چگونه می‌توانیم جریان ارسال سلاح به حزب‌الله (لبنان) را متوقف کنیم و اسرائیل به چه امکاناتی برای مقابله با پرتاب موشک احتیاج دارد. ما می‌توانیم درباره همه این موارد مذاکره کنیم به رغم اینکه بر سر توافق با ایران اختلاف نظر داریم».

وی افزود: «نخست‌وزیر (اسرائیل) هنوز با انجام این گفت‌وگو‌ها موافقت نکرده است و به نظرم اکنون زمان آن فرا رسیده است».

سفیر آمریکا تصریح کرد: «بحث و جدل کردن صرف، سازنده نیست... ما هنوز می‌توانیم خود را برای روز بعد (از رای‌گیری کنگره) آماده کنیم. ما نیاز داریم تا به اتفاق با توافق ایران کنار بیاییم؛ چرا خود را برای این وضعیت آماده نکنیم».

کنگره آمریکا تا روز ۱۷ سپتامبر فرصت دارد تا توافق با ایران را بررسی کرده و به آن رای مثبت یا منفی دهد. عمده رسانه‌های آمریکایی معتقدند که کنگره این توافق را رد خواهد کرد ولی هنوز مشخص نیست که آیا جمهوریخواهان خواهند توانست دو سوم آراء را برای فائق آمدن بر وتوی رییس جمهوری آمریکا تدارک ببیند.

XS
SM
MD
LG