لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

کاهش چشمگیر ورود «مهاجران غیرقانونی» به اروپا در سال ۲۰۱۷


تصاویری از ورود مهاجران به یونان
تصاویری از ورود مهاجران به یونان

فرانتکس، آژانس مرزبانی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه اول اسفند اعلام کرد از چهار سال پیش که بحران مهاجرت آغاز شد در سال ۲۰۱۷ ورود کمترین تعداد مهاجران غیرقانونی به کشورهای عضو این اتحادیه شناسایی و ثبت شده است.

این نهاد بر اساس ارقامی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اختیار آن قرار داده‌اند گفت: «رقم ۲۰۴ هزار و ۷۰۰ نفر در کل سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار کمتر است ولی هنوز هم میزان ورود مهاجران غیرقانونی به وضعیت قبل از سال ۲۰۱۴ بازنگشته است».

طبق گزارش فرانتکس، ورود مهاجران غیرقانونی به نسبت سال ۲۰۱۶ که بیش از ۵۱۱ هزار نفر بود ۶۰ درصد کاهش یافته و از رقم یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر که در سال ۲۰۱۵ وارد اروپا شدند، بسیار کمتر است.

این کاهش به خصوص در مسیر مدیترانه شرقی یعنی مسیر ترکیه به یونان و همین طور در مدیترانه مرکزی یعنی مسیر لیبی به ایتالیا بسیار مشهود بوده است.

اتحادیه اروپا در سال گذشته با کشور آشوب‌زده لیبی برای جلوگیری از ورود مهاجران به توافق رسید. در سال ۲۰۱۶ نیز این اتحادیه در یک توافق همه جانبه‌تر با دولت ترکیه توانست به شکل چشمگیری از ورود مهاجران به یونان بکاهد.

اما در مسیر مدیترانه غربی که عبور از دریا بین سواحل شمال آفریقا و اسپانیا است تعداد ورود مهاجران غیرقانونی افزایش یافته است.

فرانتکس در بخشی از گزارش سالانه خود می‌گوید: «مسائل داخلی مراکش، کشور اصلی عبور مهاجران به سوی اسپانیا، شرایط را برای سفر تعداد بیشتری از این افراد به خصوص از سواحل غربی مراکش فراهم کرده است. از سه ماهه دوم سال گذشته تحت تاثیر این شرایط از قایق‌های پرقدرت‌تری استفاده می‌شود که می‌توانند تعداد بیشتری از مهاجران را حمل کنند».

با توجه به تغییر در مسیرهای مهاجرت تعداد مهاجران آفریقایی از جمله اتباع مراکش، الجزایر و تونس در مقایسه با سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

فرانتکس در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید: «اتباع کشورهای آفریقایی تقریبا دو سوم مهاجران غیرقانونی را که به اروپا می‌رسند شامل می‌شوند».

در حالی که فرانتکس کاهش چشمگیر در تعداد مهاجرانی که به یونان می‌رسند، یعنی مسیر اصلی ورود مهاجران به اروپا را گزارش می‌دهد یک نهاد غیر دولتی در یونان روز سه‌شنبه مدعی شد که نهادهای مسئول در یونان به شکل غیرقانونی پناهجویان را به ترکیه باز می‌گردانند.

شورای پناهجویان یونان در بیانیه‌ای گفت در طول سال ۲۰۱۷ حداقل ۴۰ نفر از جمله «خانواده‌هایی که وضعیت آسیب‌پذیری داشتند، زنان باردار، کودکان و قربانیان شکنجه» در مرز یونان بازداشت شده و به ترکیه بازگردانده شدند.

شورای پناهجویان یونان می‌گوید این اقدامات «خودسرانه» و علیه قوانین بین‌المللی است. پلیس یونان در پاسخ به سئوال خبرگزاری فرانسه حاضر نشد در این مورد توضیح دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر / ک.ر
XS
SM
MD
LG