لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

«ناامیدی از دور چهارم مذاکره با کره شمالی»


نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات شش جانبه همراه با معاون وزیر خارجه چین
نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات شش جانبه همراه با معاون وزیر خارجه چین

چهارمین روز از مذاکرات شش جانبه بحران اتمی کره شمالی روز یکشنبه در حالی سپری شد که علیرغم خوشبینی های ابراز شده طی چند روز اخیر کره شمالی می رود تا با پافشاری بر خواسته های بیش از انتظار امیدهای اولیه را بر باد دهد.


کنیچیرو ساسه، نماینده دولت ژاپن در این گفت و گوها، به خبرنگاران حاضر در پکن گفت: مشکل این است که انتظارات و خواسته های کره شمالی هر روز بیشتر می شود و تا زمانی که کره ای ها در این مسئله تجدید نظر نکنند نمی توان به یک توافق مشترک دست یافت.


وی اضافه کرد که زیادی خواهی های کره شمالی شکاف موجود بین این کشور و سایر شرکت کنندگان را عمیق تر کرده و به اختلافات دامن زده است.


همزمان نمایندگان کشورهای دیگر نسبت به موضعگیری دولت کره شمالی در این دور از گفت و گوها ابراز سرخوردگی کردند.


چون یونگ وو، فرستاده ویژه کره جنوبی به این دور از مذاکرات، دستیابی به یک توافق مشخص را دور از انتظار دانست و الکساندر لوسیوکوف، سرپرست مذاکرات اتمی روسیه در بحران کره شمالی، نیز اظهار داشت که نشست جاری پکن ممکن است بدون دستیابی به نتایج مورد نظر به پایان رسد.


از سوی دیگر چین گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن ابراز امیدواری به حصول پیشرفت در این دور از گفت و گوها، اعلام کرد که اختلافات موجود در بین کشورهای شرکت کننده به طور چشمگیری عمیق شده است.


در همین رابطه، کریستوفر هیل، نماینده ارشد دولت آمریکا در بحران اتمی کره شمالی بعد از دیدار دو جانبه روز یکشنبه با کیم کی یه گوان، نماینده ویژه کره شمالی، خاطر نشان کرد که این گفت و گوها می تواند نتایج مفیدی در پی داشته باشد.


وی بی آنکه به جزئیات خاصی اشاره کند به خبرنگاران گفت: کره شمالی نقطه نظراتی دارد و قرار است بعد از بررسی این نظرات، پاسخ آن ارائه شود.


آقای هیل که بر عکس سایر نمایندگان نسبت به دستیابی به موفقیت در این گفت وگوها ابراز خوشبینی کرده است از تمامی کشورهای شرکت کننده خواست تا با ادامه تلاش های خود از آنچه وی « گلوگاه این مذاکرات» نامید با موفقیت عبور کنند.


XS
SM
MD
LG