لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

واردات نفت کره جنوبی از ايران بار ديگر در ماه ژانويه کاهش يافت


شرکت ملی نفت کره جنوبی اعلام کرده است که طی ماه ژانويه واردات نفت از ايران را نسبت به متوسط واردات سال گذشته بيش از ۱۶ درصد کاهش داده است.

به گزارش روز چهارم اسفند روزنامه «وال استريت ژورنال»، داده‌های اوليه شرکت ملی نفت کره جنوبی نشان می‌دهد که اين کشور طی ماه ژانويه مجموعا پنج ميليون و ۸۹۶ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده است که نسبت به متوسط واردات ماهانه نفت کره جنوبی از ايران طی سال ۲۰۱۲ کاهشی ۱۶,۱ درصدی را نشان می‌دهد.

ارقام واردات نفت کره نشان می‌دهد که اين کشور در ماه ژانويه تنها ۷,۲ درصد از کل واردات نفت خود را از ايران انجام داده، در حالی که پارسال ۸،۹ درصد و سال قبل از آن ۱۰ درصد واردات نفت کره جنوبی از ايران انجام شده بود.

به نوشته وال استريت جورنال، به نظر می‌رسد که واردات نفت کره از ايران طی چند ماه آينده به کمترين ميزان خود برسد. اين کشور تلاش می‌کند تا با تحريم‌های نفتی آمريکا عليه ايران همراهی کرده و بار دیگر مشمول معافيت از تحريم‌های واشينگتن شود.

آمريکا در ماه دسامبر ۲۰۱۲ يک معافيت شش ماهه خريد نفت به مشتری‌های ايران داد که شامل کره جنوبی هم شد. آمريکا به خاطر «کاهش چشمگير واردات نفت ايران» در ماه ژوئيه نيز کشورهای خريدار نفت ايران را مشمول معافيت از تحريم ها کرده بود، تحريم‌هايی که بانک مرکزی ايران را در ليست سياه قرار داد و شرکت‌ها و موسساتی را که با اين بانک تعامل کنند با خطر تحريم و قطع دسترسی به سيستم مالی آمريکا مواجه خواهد کرد.

اين روزنامه می نويسد که کره جنوبی در ماه می امسال نيز مذاکراتی را با آمريکا آغاز خواهد کرد تا بررسی کند که اين کشور تا چه میزان بايد سقف واردات نفت از ايران را برای تمديد دوباره معافيت از تحريم های آمريکا پايين بياورد.

ادامه کاهش واردات نفت کره جنوبی از ايران در حالی است که خبرگزاری رويترز اوايل بهمن ماه با استناد به آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی نفت کره جنوبی گزارش داد که واردات نفت خام اين کشور از ايران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۱ ميلادی ۳۵,۶ درصد کاهش يافته است.

به غير از قطع کامل واردات نفت ايران توسط اروپا در اواخر ماه ژوئن پارسال که مشتری ۱۸ درصد از نفت صادراتی ايران در سال ۲۰۱۱ بود، چين بزرگترين واردکننده نفت ايران نيز در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل از آن واردات نفت از اين کشور را تا ۲۱ درصد کاهش داد.

اخيرا وزارت دارايی ژاپن، ديگر مشتری عمده نفت ايران، اعلام کرده است که اين کشور در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل آن واردات نفت از ايران را تا ۳۹,۲ درصد کاهش داد. هند نيز خريد نفت ايران را در سال گذشته حدود هفت درصد کاهش داد اما برای سال جاری ميلادی در نظر دارد کاهش واردات نفت از ايران را دوباره ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش دهد.

آژانس بين‌المللی انرژی در تازه ترين گزارش خود که روز ۲۵ بهمن ماه منتشر شد، اعلام کرد که درآمد ايران در سال ۲۰۱۲ از محل صادرات نفت ۴۰ ميليارد دلار کاهش يافته است و پيش‌بينی کرده که صادرات نفت ايران باز هم کاهش خواهد يافت.
XS
SM
MD
LG