لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

کره جنوبی خواستار تعلیق عضویت کره شمالی در سازمان ملل متحد شد


کیم جونگ اون (راست) رهبر کره شمالی و کیم جونگ نام، برادر ناتنی وی که با یک ماده شیمیایی در مالزی کشته شد.
کیم جونگ اون (راست) رهبر کره شمالی و کیم جونگ نام، برادر ناتنی وی که با یک ماده شیمیایی در مالزی کشته شد.

کره جنوبی خواستار تعلیق عضویت پیونگ‌یانگ در سازمان ملل به خاطر استفاده از مواد شیمیایی برای ترور برادر رهبر کره شمالی شد. همزمان، مالزی گفته است که دو زن بازداشت شده را به قتل متهم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس مالزی می‌گوید این دو زن ماده شیمیایی «وکس» را به صورت کیم جونگ نام، برادر رهبر کره شمالی، پاشیده‌اند و این صحنه روز ۱۳ فوریه توسط دوربین‌های امنیتی فرودگاه ضبط شده است.

این ماده شیمیایی در فهرست سلاح‌های ممنوعه کشتار و تخریب گسترده سازمان ملل متحد قرار دارد.

آمریکا و کره جنوبی معتقدند او قربانی یک ترور است که توسط حکومت کره شمالی طراحی و مدیریت شده است. کره شمالی روز سه شنبه گفت: «فرضیات تخیلی و مضحک را از پایه و اساس رد می‌کند».

یون بیونک سه، وزیر خارجه کره جنوبی، روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند در کنفرانس خلع سلاح که به ابتکار سازمان ملل متحد در شهر ژنو برگزار شد گفت استفاده از سلاح هسته‌ای یک زنگ خطر است، جامعه بین‌المللی باید اقدام کند و از جمله این اقدامات می‌تواند تعلیق عضویت کره شمالی در سازمان ملل متحد باشد.

او در بخشی از سخنانش گفت: «بسیاری از رسانه‌ها به این موضوع اشاره کرده‌اند که استفاده کره شمالی از سلاح‌های شیمیایی در یک کشور ثالث برای ترور، یک پیام آشکار است. این نشان می‌دهد که رژیم غیرقابل پیش‌بینی، بی‌رحم و به شدت نظامی کره شمالی آماده و حاضر است به هر کسی در هر کجا و هر زمانی حمله کند».

حکومت کره شمالی سخنان وزیر خارجه کره جنوبی را «نفرت‌انگیز و شریرانه» خوانده است.

کیم جونگ نام برادر ناتنی رهبر کره شمالی تحت حفاظت دولت چین، در ناحیه ماکائو در تبعید زندگی می‌کرد و از کنترل مطلق خانواده‌اش بر حکومت انتقاد کرده بود.

پلیس مالزی پس از وقوع این حادثه یک زن ویتنامی و یک زن اهل اندونزی را بازداشت کرد. یک مرد اهل کره شمالی نیز بازداشت شده و هفت شهروند دیگر کره شمالی نیز تحت تعقیب هستند. این پرونده به داستان يک فیلم جاسوسی شباهت پیدا کرده است.

دادستان کل مالزی به خبرگزاری رویترز گفت روز چهارشنبه در اولین جلسه دادگاه برای دو زن بازداشت شده طبق قوانین جزایی کشور به اتهام قتل، درخواست مجازات مرگ تقاضا خواهد شد.

تصاویر دوربین‌های امنیتی فرودگاه که در رسانه‌ها پخش شده نشان می‌دهند که دو زن به سوی کیم جونگ نام در سالن پرواز فرودگاه کوالالامپور حمله می‌کنند و او به فاصله ۲۰ دقیقه جان خود را از دست می‌دهد.

هر دو زن بازداشت شده به دیپلمات‌های کشورهای خود در مالزی گفته‌اند به آنها پول پرداخت شده بود تا در برنامه‌ای که فکر می‌کردند یک برنامه شوخی تلویزیونی است، شرکت کنند.

اما پلیس می‌گوید این دو زن هنگام حمله به کیم جونگ نام می‌دانستند چه می‌کنند چون پس از پاشیدن ماده شیمیایی به سمت قربانی، دست‌های خود را شستند.

وکس یکی از مرگبارترین مواد شیمیایی است که تاکنون ساخته شده. به گفته وزیر خارجه کره جنوبی، «فقط چند گرم از این ماده برای کشتار جمعی کافی است».

وی افزود: «ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که کره شمالی هزاران تن مواد لازم برای سلاح‌های شیمیایی از جمله وکس دارد. این ترور هشداری است به همه ما در مورد قابلیت‌ سلاح‌های شیمیایی کره شمالی و اهداف آن برای استفاده از این تسلیحات».

XS
SM
MD
LG