لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

معاون رییس فیفا و رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا از سوی پلیس بازداشت شد


آقای ویار در عین حال از دهه نود میلادی در مرکز سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های فیفا و یوفا بوده است.
آقای ویار در عین حال از دهه نود میلادی در مرکز سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های فیفا و یوفا بوده است.

پلیس اسپانیا روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در جریان تحقیقات مربوط به فساد مالی آنخل ماریا ویار، رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا، پسرش و دو مقام ارشد این فدراسیون را بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر دادستانی مسئول این پرونده گفت آنخل ماریا ویار که از معاونان ارشد ریاست فیفا و معاون ریاست یوفا است، برای تیم ملی اسپانیا مسابقاتی ترتیب داده که از نظر تجاری به نفع پسرش بوده است.

دادستانی و پلیس اسپانیا گفتند که آقای ویار و پسرش به نام گورکا و دو مقام دیگر فدراسیون فوتبال این کشور در جریان بازرسی پلیس از ساختمان مرکزی فدراسیون و چند محل دیگر بازداشت شدند.

دو فرد دیگری که بازداشت شده‌اند عبارتند از خوان پادرون معاون امور اقتصادی فدراسیون که در عین حال مسئول منطقه‌ای فدراسیون در «تنریف» مرکز جزایر قناری است و رامون هرناندز مسئول تشکیلات منطقه‌ای فدرسیون فوتبال اسپانیا.

این چهار نفر در جریان تحقیقات در خصوص عملکرد فدراسیون فوتبال اسپانیا به اتهام سوءمدیریت، سوءاستفاده از اموال، فساد و جعل اسناد بازداشت شدند.

فیفا در بیانیه‌ای گفت: «ما گزارش‌های رسانه‌ای در مورد آقای ویار را مدنظر داریم. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد این موضوع به عملکرد داخلی فدراسیون فوتبال اسپانیا مربوط می‌شود در شرایط فعلی از شما می‌خواهیم که برای کسب اطلاعات بیشتر به آن نهاد مراجعه کنید».

پلیس اسپانیا از سال ۲۰۱۶ پس از شکایت شورای عالی ورزش، نهاد دولتی مسئول مدیریت امور ورزشی اسپانیا، این تحقیقات را آغاز کرده است.

دفتر دادستانی می گوید: «آنخل ماریا ویار احتمالا برخی از مسابقات تیم ملی فوتبال اسپانیا با کشورهای دیگر را به نحوی ترتیب داده که به نفع فعالیت‌های اقتصادی پسرش باشد».

دادستانی می‌افزاید که خوان پادرون و رامون هرناندز، دو مقام دیگری که بازداشت شده‌اند نیز قراردادهای تجاری فدراسیون را طوری ترتیب می‌دادند که از آنها سود شخصی ببرند.

دقایقی پس از بازداشت این چهار نفر، وزیر آموزش و پرورش و ورزش اسپانیا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «در این کشور قانون به طور یکسان در مورد همه اجرا می‌شود و هیچ‌کس فراتر از قانون نیست».

آسوشیتدپرس می‌گوید که فدراسیون فوتبال اسپانیا و تشکیلات محلی آن در تنریف تا بعدازظهر روز سه‌شنبه به مراجعات تلفنی خبرگزاری آسوشیتدپرس پاسخ ندادند.

یوفا نیز در بیانیه‌ای گفت: «از وضعیت آقای ویار مطلع هستیم و در حال حاضر هیچ اظهار نظری نمی‌کنیم».

شورای عالی ورزش اسپانیا نیز اعلام کرد که تمامی امکانات خود را به کار خواهد گرفت تا این مسئله روی مسابقات فوتبال تاثیری نگذارد.

آنخل ماریا ویار یونا ۶۷ ساله و بازیکن حرفه‌ای سابق باشگاه‌های اسپانیا از سال ۱۹۸۸ رییس فدراسیون این کشور بوده و در دوره ریاست او تیم ملی اسپانیا در سال ۲۰۱۰ قهرمان جهان و در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ قهرمان اروپا شد.

آقای ویار در عین حال از دهه نود میلادی در مرکز سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های فیفا و یوفا بوده و با تعداد زیادی از مقامات ارشد دنیای فوتبال که در سال‌های اخیر بازداشت شده و یا مورد اتهام قرار گرفته‌اند از نزدیک همکاری کرده است.

پسر او گورکا در سال‌های اخیر مدتی به عنوان مدیر حقوقی و بعد به عنوان مدیرعامل در کنفدراسیون فوتبال کشورهای آمریکای جنوبی کار می‌کرد. تمام روسای این کنفدراسیون در دوره همکاری گورکا ویار با این نهاد در پرونده تحقیقات مربوط به فساد در فیفا مورد اتهام هستند.

مایکل گارسیا وکیل مستقل آمریکایی که از طرف فیفا برای تحقیق در مورد فساد و احتمال رشوه‌خواری مربوط به میزبانی جام جهانی فوتبال مامور شده بود در گزارش خود در سال ۲۰۱۴ نوشت: «آقای ویار به هیچ وجه حاضر نیست در این تحقیقات همکاری کند و همان طور که نوار ضبط شده مکالمات نشان می‌دهد لحن و شیوه برخورد او بسیار نامحترمانه و تهدیدآمیز بود».

XS
SM
MD
LG