لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

رویارویی مخالفان و موافقان «نقد رهبر جمهوری اسلامی»


آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران.
«نقد کردن نظام جمهوری اسلامی به هيچ عنوان درست نيست و نبايد با نقادی از جمله در رسانه ملی، مردم را نسبت به نظام دچار ترديد کرد.»

اين بخشی از گفته های آيت الله احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد است که با انتقاد از يک برنامه تلويزيونی می گويد: «در اين برنامه به نقد نظام پرداخته شده که اين امر به هيچ عنوان درست نيست.»

اشاره امام جمعه شهر مشهد به سخنان عماد افروغ، نماينده سابق مجلس بود که چند روز پيش در يک برنامه زنده تلويزيونی شرکت کرد و به نقد مسائل روز پرداخت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:07 0:00
لینک مستقیم


عماد افروغ: ما آمده ايم گفته ايم قانونيت نظام در گرو دو عامل است، يکی حقانيت حکمرانان و ديگری مقبوليت آنها. يکی شرط ثبوتی است و ديگری شرط اثباتی. اگر اين پشتوانه و عقبه مردمی نباشد، در واقع اين يک بار برای هميشه که نيست، بلکه بايد برای هميشه حضور داشته باشد.
در واقع ما بخشی از مشروعيت خودمان را از دست داده ايم. من الان واقعا تفاسيری از مردم می بينم که انگار مردم واجد هيچ حقی نيستند. صرفا از سر تکليف به آنها نگاه می شود. احدی از آحاد جامعه بخواهد رهبر را استيضاح کند، حق دارد و رهبر بايد پاسخ بگويد. اگر پاسخ نداشت خود به خود معزول است.

در روزهای گذشته پس از نقدهايی که برخی از چهره های درون حاکميت جمهوری اسلامی نسبت به مسائل روز داشته اند، انتقادات شديدی به آنان از سوی افراد و جريانات فکری نزديک به حاکميت شده است.

سراج ميردامادی، روزنامه نگار سياسی در پاريس: در نظام های ايدئولوژيک «خودمطلق انگاری» که اراده راس حاکميت ميزان برای فعاليت يا عدم فعاليت نيروهای سياسی هستند، ريزش های زيادی در سطوح گوناگون به مناسبت های گوناگون اتفاق می افتد و مجموعه ای از نيروهای ايدئولوژيک ارزشی سنتی وفادار به حاکميت به مرور به دليل تناقض های شديدی که راس حاکميت نظام داشته است، بيش از پيش دارند با آن فاصله می گيرند و اين فاصله گرفتن خودشان را عليرغم جو سرکوب و ارعابی که در داخل وجود دارد، مخفی نمی کنند و اظهار می کنند. اين پديده ای جديدی است که ما پيش از آن شاهدش نبوده ايم.

آيت الله احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد بر اين اعتقاد است که «نظام جمهوری اسلامی را نمی شود نقد کرد. زيرا نظام جمهوری اسلامی ايران نظامی است که امام زمان، يعنی امام دوازدهم شيعيان، دستور تشکيل آن را داده است و آن را به ما سپرده اند و توسط ولی فقيه رهبری می شود.»

محمدجواد اکبرين، روزنامه نگار و دين پژوه در باره اين جمله امام جمعه مشهد که جمهوری اسلامی را به امام زمان منتسب می کند، می گويد:

محمدجواد اکبرين: اين کافی نيست که ریيس دولت کنونی را هواداران ايشان از جمله امام جمعه مشهد و دوستان ايشان، به عنوان دولت امام زمان معرفی می کنند؛ به عنوان مظهر بصيرت و مظهر رسيدن به آرمان های انقلاب معرفی کرده اند و امروز او و اطرافيانش را جريان انحرافی می خوانند؟
يعنی امام زمان کجاست که امروز پاسخگوی دولتی باشد که ديروز با امضای ايشان- به ادعای اين دوستان- برآمد و امروز منحرف شد؟
من فکر می کنم از تجربه های دور تاريخی اگر بگذريم و به تجربه های همين دوستان در همين سه دهه هم اگر نگاهی بياندازيم، به نفع و به سود آنهاست که امور متغيير، نظام های متغيير و رفتارهای متغيير سياسی و چهره های متغيير سياسی را به مقدسات منتسب نکنند، تا يک روزی شرمنده ادعاهای خودشان باشند.

انتقادهای غير مستقيم روزهای گذشته حسين علايی، ریيس پيشين ستاد مشترک سپاه به همراه عماد افروغ موجب شد علی مطهری نماينده اصولگرای مجلس که خود، به خاطر مواضع اش زير تيغ انتقادات قرار دارد، از معترضان بخواهد که عميق تر بينديشند و به تعبير او «تعصب منفی» را که موجب کوردلی است از خود بزدايند.

آقای مطهری تاکيد می کند که «راه حفظ نظام جمهوری اسلامی ، احترام به آزادی تفکر و بيان است.»
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG