لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

توکلی: دسته‌کشی به خانه علايی به آبروی نظام لطمه زد


تجمع مقابل منزل حسین علایی
تجمع مقابل منزل حسین علایی
احمد توکلی، رييس مرکز پژوهش های مجلس، از واکنش ها به مطلب حسين علايی، نخستين فرمانده نيروی دريايی سپاه و رئيس سابق ستاد مشترک سپاه در روزنامه اطلاعات، انتقاد کرده و گفته است: دسته کشی به مقابل منزل اين فرمانده سابق سپاه «باعث لطمه به آبروی نظام بود.»

حسين علايی در روز نوزدهم دی ماه و در سالروز انتشار مقاله «احمد رشيدی مطلق» در روزنامه اطلاعات عليه آيت‌الله خمينی، که اعتراض‌های گسترده‌ای در سال ۱۳۵۶به دنبال داشت، در همان روزنامه مقاله‌ای نوشت و اين پرسش را مطرح کرد که چرا شاه ايران به جای گوش دادن به اعتراض‌ها، ماموران خود را عليه مردم بسيج کرد و رهبران آنها را حبس و حصر کرد تا اينکه مجبور به فرار از کشور شد.

اما انتشار اين مطلب با انتقاد های تند طرفداران آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روبه رو شد چرا که آنها فرد مخاطب اين مطلب را رهبر ایران قلمداد کردند. ۱۲ فرمانده سپاه نيز نامه‌ عتاب‌آلودی را عليه حسين علايی منتشر کردند و تجمعی در مقابل منزل حسين علايی برگزار شد که گزارش ها حاکی است که تجمع کنندگان ضمن شعار نويسی بر روی ديوار منزل آقای علايی اشيايی را به داخل منزل پرتاپ کردند.

درهمين زمينه، احمد توکلی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری مهر گفته است که «هجمه‌هايی» که اين روزها به «بهانه دفاع از ولايت فقيه» صورت گرفته «نگران کننده است.»

احمد توکلی گفته است: «سردار حسين علايی کسی نيست که از سر سوء نيت حرفی بزند و در وفاداری‌اش به راحتی کسی بتواند شک کند.»

اين نماينده اصولگرای مجلس اضافه کرده است: «برخورد مناسب و زيبا را سرداران سپاه که مانند خود او از سوابق درخشان فداکاری برای اسلام و ايران دارند انجام دادند که ناصحانه او را نقد کردند و او هم متواضعانه سوء برداشت از سخن خودش را نفی کرد. دسته کشی و سلب آسايش و امنيت خانوادگی او نه لازم بود و نه مجاز و باعث لطمه به آبروی نظام بود.»

علی مطهری ديگر نماينده اصولگرای مجلس نيز روز سه شنبه درمطلبی در «بازتاب فردا» از واکنش به مطلب حسين علايی انتقاد کرده است.

علی مطهری نوشته است: «اين مقاله باعث شد که او متهم به همراهی با فتنه گران و ضديت با ولايت فقيه و بی بصيرتی و پياده شدن از قطار انقلاب شود و حتی عده ای گرد خانه او جمع شوند و شعارهايی عليه وی بر روی در و ديوار خانه اش بنويسند و اشيايی را نيز به داخل خانه اش پرتاب نمايند و مشکلاتی برای اهل بيت او ايجاد کنند.»

علی مطهری اضافه کرده است:«رفتاری که قبلا نيز با برخی شخصيتهای ديگر کشور حتی مراجع تقليد توسط اين تيپ افراد ـ که حفظ انقلاب و نظام اسلامی را در اين نوع کارهای غير اخلاقی و غير شرعی می‌بينند و از طرف مراجع قانونی مسئول نيز هيچ گاه مورد سئوال و مجازات قرار نمی‌گيرند ـ انجام شده است.»

جمهوری اسلامی به انتقاد علنی از رهبر ايران به شدت حساس است و تاکنون شمار زيادی از کسانی که اقدام به نوشتن نامه سرگشاده به وی کرده اند، زندانی شده اند.

واکنش ها به اظهارات افروغ

احمد توکلی همچنين روز چهارشنبه از واکنش ها به اظهارات عماد افروغ، نماينده سابق مجلس، در برنامه «پارک ملت» تلويزيون دولتی ايران انتقاد کرده است.

عماد افروغ هفته گذشته در يک برنامه تلويزيونی با انتقاد از گسترش شکاف بین دولت و ملت در ايران گفته بود شهروندان می توانند، رهبر جمهوری اسلامی را «استيضاح» کنند.

اما اين اظهارات نيز با واکنش تند طرفداران رهبر ايران مواجه شد و دو تن از نمايندگان مجلس خواستار اقدام رييس صدا و سيما دراين زمينه شده بوند.

احمد توکلی درخصوص اظهارات عماد افروغ گفته است:«من متن کامل سخنان و مصاحبه برنامه دکتر افروغ را خواندم و آن را مواضعی علمی و اسلامی يافتم و مشکلی در آن نديدم، گرچه اگر مشکلی هم می‌داشت حق پرخاش و تظاهرات نداريم به ويژه در وضعيت فعلی، بحث علمی، جواب علمی می‌خواهد.»

عماد افروغ و حسين علايی پس از واکنش ها به اظهاراتشان در يادداشت های جداگانه ای برداشت های «نادرست» از گفته های خود را رد کردند.
XS
SM
MD
LG