لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

کناره گیری غیر منتظره کره شمالی از مذاکرات اتمی


گفت و گو های شش جانبه بعد از ظهر روز سه شنبه به خاطر موضعگیری کره شمالی لغو شد.
گفت و گو های شش جانبه بعد از ظهر روز سه شنبه به خاطر موضعگیری کره شمالی لغو شد.

در دومین روز از نشست رسمی نمایندگان شش کشور آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی که در پکن ادامه دارد، اخباری مبنی کناره گیری غیر منتظره پیونگ یانگ از این مذاکرات منتشر شده است.


کنیچیرو ساسه، نماینده دولت ژاپن در این گفت و گوها در اظهاراتی گفت که کره شمالی اعلام کرده است تا زمانی که این کشور تمامی دارایی های مسدود شده خود را دریافت نکند از ادامه این مذاکرات کناره گیری خواهد کرد.


وی گفت: این گفت و گو ها بعد از ظهر روز سه شنبه به خاطر موضعگیری کره شمالی لغو شد و این کشور تا این لحظه حاضر نشده است به میز مذاکره باز گردد.


این خبر در حالی منتشر می شود که دولت آمریکا روز گذشته اعلام کرد تمامی دارایی های کره شمالی آزاد شده و در نزدیکترین زمان ممکن به این کشور منتقل خواهد شد.


در تحول دیگری، چین از تمایل کره شمالی به توقف فعالیت های هسته ای نیروگاه یونگ بیون خبر داد.


سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه گفت: « کره شمالی اعلام آمادگی کرده است تا مرکز هسته ای یونگ بیون را مهر و موم کرده و همزمان به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد از تاسیسات هسته ای این کشور دیدن کنند.»


این سخنگو به جدول زمانی مشخصی در این باره اشاره نکرد اما گفت تمامی کشورهای شرکت کننده در این دور از گفت و گوها اعلام آمادگی کرده اند تا به طور جدی به تعهدات مندرج در پیمان خلع سلاح اتمی کره شمالی که در سیزدهم ماه گذشته تصویب شد عمل کنند.


بنا به اظهارات سخنگوی دولت چین، تمامی شش کشور مذاکره کننده به وحدت نظر رسیده اند و معتقدند فصل جدیدی در گفت و گوهای شش جانبه بحران اتمی کره شمالی آغاز شده است.


از سوی دیگر، کره شمالی روز سه شنبه بار دیگر ژاپن را متهم کرد که با بدبینی و اشکال تراشی در صدد است چوب لای چرخ این مذاکرات گذارد.


دولت ژاپن روز گذشته هشدار داده بود که علیرغم دستیابی به برخی توافق ها، تا پاک سازی کامل شبه جزیره کره از جنگ افزارهای هسته ای راه درازی در پیش است.


خبرگزاری دولتی کره شمالی روز سه شنبه در گزارشی نوشت: دولت محاظه کار ژاپن نمی خواهد شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای پاک شود.


در جریان گفت و گوهای شش جانبه، ژاپن اعلام کرده است تا زمانی که کره شمالی ۱۳ تن از شهروندان این کشور را که در دهه های هفتاد تا هشتاد میلادی ربوده است آزاد نکند از ارائه هرگونه کمک اقتصادی به این کشور خودداری خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG