لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

انتخابات سوئد: بن‌بست در تشکیل دولت و افزایش آرا راست افراطی


سوئد روز دوشنبه ۱۹ شهریور با یک بن‌بست سیاسی روبرو شد. حزب راست افراطی در انتخابات پارلمانی رای بیشتری به دست آورد و سرنوشت تشکیل دولت آینده در ابهام است.

معمولا رهبر حزبی که بیشترین آرا را به دست می‌آورد در مقام نخست‌وزیر دولت جدید را تشکیل می‌دهد ولی با نتایج رای‌گیری روز یکشنبه صحنه سیاست سوئد به شدت تجزیه شده و روند تشکیل دولت ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت نه بلوک چپ میانه به رهبری استفان لوون، نخست‌وزیر فعلی سوئد، و نه بلوک احزاب راست میانه هیچ‌کدام اکثریت آرا را به دست نیاورده‌اند. حزب راست افراطی «دمکرات‌های سوئد» که ریشه‌های آن به جنبش نئونازی بر می‌گردد به نسبت انتخابات قبلی آرا بیشتری به دست آورده و در مقام سوم قرار دارد.

احزاب راست افراطی طی سال های اخیر در انتخابات کشورهای اروپایی تقویت شده‌اند. رهبران راست افراطی اتریش، ایتالیا و فرانسه تقویت حزب «دمکرات‌های سوئد» را تبریک گفته‌اند.

رسانه‌های سوئد پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به رقابت شدید دو بلوک چپ میانه و راست میانه تشکیل یک دولت کارآمد در سوئد دشوار خواهد بود.

استفان لوون رهبر سوسيال دمکرات‌ها روز دوشنبه برای تعیین استراتژی این بلوک با رهبران حزب دیدار کرد. رهبر یکی از فراکسیون‌های پارلمان سوئد گفت تشکیل دولت ممکن است هفته‌ها و حتی ماهها طول بکشد.

طبق آخرین نتایج شمارش آرا، سوسیال دمکرات‌ها ۲۸.۴ درصد آرا را به دست آورده‌اند که ۲.۸ درصد کمتر از آرا انتخابات سال ۲۰۱۴ و بدترین نتیجه انتخاباتی آنها طی یک قرن است. به این ترتیب آنها در پارلمان از بلوک راست میانه فقط یک کرسی بیشتر خواهند داشت.

استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد، غروب یکشنبه از احزاب اپوزیسیون خواست برای شکستن بن‌بست موجود همکاری کنند.
استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد، غروب یکشنبه از احزاب اپوزیسیون خواست برای شکستن بن‌بست موجود همکاری کنند.

با این همه استفان لوون غروب یکشنبه در اجتماع طرفداران حزب گفت: «با رای مردم سوئد سوسیال دمکرات‌ها بزرگترین حزب کشور است». او از احزاب اپوزیسیون خواست برای شکستن بن‌بست موجود همکاری کنند.

ائتلاف راست میانه که متشکل از چهار حزب است پیشنهاد نخست‌وزیر را رد کرده و اعلام کرده که دولت باید استعفا دهد و راه را برای تشکیل یک دولت جدید توسط احزاب راست میانه هموار کند.

اولف کریسترسون رهبر این ائتلاف روز دوشنبه در جمع هواداران حزب خود گفت: «این دولت شانس خود را داشت و اکنون باید استعفا دهد».

ائتلاف راست میانه نیز روز دوشنبه برای تعیین سیاست‌های خود تشکیل جلسه داد.

نخست‌وزیر فعلی سوئد برای تشکیل یک دولت پایدار مشکلات فراوانی خواهد داشت. او نیز مثل تمامی احزاب دیگر سوئد هر گونه همکاری با حزب راست افراطی را رد کرده است. آقای لووین می‌تواند تلاش کند یک دولت ائتلافی مشابه دولت ائتلافی سال ۲۰۱۴ تشکیل دهد که ائتلافی در اقلیت با حزب سبزها بود و از حمایت غیررسمی حزب چپ نیز برخوردار بود.

چنین دولتی ممکن است اقتدار چندانی نداشته باشد و به طور مداوم مورد حمله راست افراطی قرار گیرد و از هر فرصتی برای برکناری آن استفاده کند.

احتمال دیگر این است که رهبر سوسیال دمکرات‌ها از برخی از احزاب راست میانه برای پیوستن به مذاکرات برای تشکیل دولت دعوت کند. ولی ائتلاف راست میانه که بین ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ در سوئد قدرت را در دست داشت می‌گوید می‌خواهد بار دیگر به صورت یک ائتلاف یکپارچه دولت را تشکیل دهد. برای آنها نیز این کار ساده‌ای نخواهد بود و ممکن است مجبور شوند به نوعی بر حمایت حزب راست افراطی تکیه کنند.

حزب راست افراطی «دمکرات‌های سوئد» در انتخابات امسال حدود ۱۷.۶ درصد آرا را به دست آورده که حدود پنج درصد از انتخابات قبلی بیشتر است. این حزب طرفدار ممنوعیت مهاجرت و خروج سوئد از اتحادیه اروپاست.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG