لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران و عربستان تعیین شد


مراسم امضای سند تاسیس دفتر حفاظت منافع ایران در ریاض.
مراسم امضای سند تاسیس دفتر حفاظت منافع ایران در ریاض.

سفارتخانه‌های سوئیس در ایران و عربستان روز چهارشنبه سوم آبان موافقتنامه‌های مربوط به حفاظت از منافع دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر را با مقام‌های ریاض و تهران امضاء کردند.

خبرگزاری‌ها در این زمینه به نقل از وزارت امور خارجه ایران خبر دادند که «سند تاسیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان» توسط فرازمند، مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، و سفیر سوئیس در تهران به امضاء رسید.

بر اساس این سند، سوئیس حفاظت منافع ایران را در عربستان سعودی به عهده خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید که قرار است دفتر حفاظت منافع ایران با حضور دیپلمات‌های ایرانی و پس از انجام ترتیبات اجرایی در آینده نزدیک در جده گشایش یابد.

با امضای این توافقنامه‌ها، از این پس، امور کنسولی مربوط به عربستان در سفارت سوئیس در تهران و امور کنسولی مربوط به ایران، از سوی سفارت سوئیس در عربستان انجام می‌شود.

روابط تهران و ریاض پس از حمله تندروهای اسلامگرا به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد و به آتش کشیده شدن آن‌ها در دی‌ماه سال ۹۴ قطع شد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که عربستان یک روحانی برجسته شیعه به نام «شیخ نمر» را اعدام کرد. مناسبات دو کشور از آن زمان تنش‌آلود بوده و مقام‌های ایران و عربستان هر از چندگاهی یکدیگر را به برهم زدن ثبات در خاورمیانه متهم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت سوئیس اعلام کرده است ایجاد دفاتر حفاظت از منافع ایران و عربستان پس از آن میسر شد که تهران و ریاض سال گذشته با پیشنهاد سوئیس برای پذیرش این مسوولیت موافقت کردند.

دولت سوئیس روز چهارشنبه موافقت خود را برای امضای اسناد مربوط به ایجاد این دفاتر اعلام کرد.

در بیانیه این دولت آمده است: «سوئیس تاریخچه‌ای طولانی از نمایندگی حفاظت منافع خارجی را داراست که بر اساس آن، در صورت درخواست کشورهایی که روابط‌‌‌شان قطع است بخشی از خدمات کنسولی و گاهی اوقات نیز وظایف دیپلماتیک آنها را برعهده می‌گیرد».

سوئیس حفاظت از منافع آمریکا و کوبا و همچنین ایران و آمریکا را در کارنامه خود دارد.

در حالی که وزیر خارجه ایران از آمادگی تهران برای گفت‌وگو با ریاض خبر داده است، همتای عربستانی وی این درخواست را رد کرده و آن را «مضحک» خوانده است.

محمدجواد ظریف اواسط شهریور به شبکه تلویزیونی المیادین گفته بود: «ایران همیشه آماده گفت‌وگو بوده است اما کشورهای همسایه آمادگی نداشتند و ما از هرگونه تحول در این راستا استقبال می‌کنیم. اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما نیز آماده آن هستیم».

ولی عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در واکنش گفته که «اگر ایران خواهان روابط حسنه با عربستان سعودی است، باید سیاست‌هایش را تغییر دهد. این کشور باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد. در حال حاضر، ما شاهد این نیستیم... که آنها بخواهند همسایه خوبی باشند».

این مقام عربستانی روز دوم آبان نیز از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت کرد و گفت: «ضروری است که جامعه جهانی از این (تحریم‌ها) حمایت کند تا پیامی قوی به ایران فرستاده شود که رفتار و فعالیت‌های شریرانه آن دارای عواقب خواهد بود».

این اظهارات با واکنش روز چهارشنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، همراه شد و او گفته است: «بسیار جای تاسف است که وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنان اصرار دارد همان رویکرد پراشتباه، پر هزینه و بی حاصل سال‌های اخیر این کشور را دنبال و بر طبل تنش، خشونت و رفتار و سیاست‌های تخریبی بکوبد».

XS
SM
MD
LG