لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

اعلام آمادگی حکومت سوریه برای تبادل زندانیان با شورشیان


حکومت سوریه روز دوشنبه ۲۵ بهمن اعلام کرد که آماده تبادل زندانیان با شورشیان مخالف بشار اسد است، اقدامی که برای اعتمادسازی صورت می‌گیرد و ممکن است به حضور طرفین در مذاکرات صلح کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند که حکومت بشار اسد «همواره آماده» مبادله زندانیان با افرادی بوده است که «از سوی گروه‌های تروریستی ربوده شده‌اند»، «بویژه در چارچوب تلاش‌های صورت گرفته برای حضور در حضور در نشست آتی آستانه».

گروه‌های شورشی هنوز به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده‌اند. شورشیان از مدتها پیش از دمشق خواسته بودند که به عنوان یکی از اقدامات انسان‌دوستانه، زندانیان را آزاد کند و این کار باید پیش از برگزاری هر نشستی برای دستیابی به صلح باشد.

وزیر امور خارجه قزاقستان روز شنبه ۲۳ بهمن گفت که هیئت‌های نمایندگی حکومت سوریه و شورشیان برای حضور در نشست صلح در سوریه که قرار است طی روزهای ۱۵ و ۱۶ فوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شود دعوت شده‌اند.

گذشته از این، مذاکرات صلح تحت پوشش سازمان ملل قرار است روز ۲۰ فوریه در شهر ژنو سوئیس آغاز شود. گروه اصلی شورشیان سوریه با برگزاری این نشست موافقت کرده است.

حکومت سوریه و شورشیان در ماه جاری میلادی در اقدامی نادر، چندین زندانی زن و گروگان را در استان حما با یکدیگر مبادله کردند که چند بچه نیز همراه خود داشتند.

رویترز در گزارش دیگری خبر داد که جهادی‌های نزدیک به گروه حکومت اسلامی (داعش) روز دوشنبه با یک گروه افراطی دیگر اسلامی در شمال غربی سوریه درگیر شدند.

این گزارش به نقل از ناظران حقوق بشر در سوریه که مقر آن در لندن است می‌افزاید که گروه‌های «جندالاقصی» و «تحریرالشام» در اطراف کفرزیتا در شمال حما، و در نزدیکی تمانیه، خان شیخون و تل عاص در استان جنوبی ادلب با هم به زدوخورد پرداختند.

از زمانی که شهر استراتژیک حلب در ماه دسامبر به تصرف مجدد ارتش سوریه در آمد، بسیاری از گروه‌های شبه نظامی مخالف بشار اسد در شمال غربی این کشور به دسته‌های کوچکتر تقسیم شده و برای کنترل زمین و منابع با یکدیگر در جنگ هستند.

گروه تحریرالشام در ماه ژانویه از ترکیب جبهه النصره، شاخه پیشین گروه القاعده، و جبهه فتح الشام و چندین گروه دیگر اسلامی تشکیل شد.

XS
SM
MD
LG