لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

عملیات مخالفان بشار اسد برای شکستن محاصره شرق حلب


تصاویر دریافتی نشان می‌دهد که شورشیان مخالف بشار اسد در عملیات خود از تانک نیز استفاده کرده‌اند.
تصاویر دریافتی نشان می‌دهد که شورشیان مخالف بشار اسد در عملیات خود از تانک نیز استفاده کرده‌اند.

شورشیان سوریه روز جمعه هفتم آبان عملیاتی را برای شکستن حصر شرق شهر حلب که در محاصره ارتش سوریه و نیروهای متحد آن است آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این حمله با آتش شدید و انفجار خودروهای بمبگذاری شده همراه بود و هدف آن شکستن محاصره منطقه شرق حلب از سوی نیروهای خارج از این شهر بود.

گروه‌هایی که در این عملیات شرکت داشتند، «جبهه فتح الشام» بود که پیشتر جبهه النصره خوانده می‌شد و زیرشاخه القاعده بود، و گروه‌هایی که زیر چتر ارتش آزاد سوریه مبارزه می‌کنند.

ناظران حقوق بشر در سوریه که مقر آن در لندن است، گزارش داده که در نتیجه گلوله باران شدید منطقه تحت کنترل ارتش سوریه از سوی شورشیان، ۱۵ غیرنظامی کشته و یکصد تن دیگر زخمی شدند. رسانه‌های دولتی سوریه تعداد کشته شدگان را پنج تن اعلام کرده‌اند.

رویترز می‌گوید که درگیری‌هایی نیز در حومه شهر حلب صورت گرفته است.

تصاویر دریافتی نشان می‌دهد که شورشیان مخالف بشار اسد در عملیات خود با استفاده از تانک، خودروهای مجهز، بولدوزر، دستگاه‌های مین یاب، خودروهای شاسی بلند و موتورسیکلت به شرق حلب حمله کردند و ستون بزرگی از دود ناشی از یک انفجار در فاصله‌ای دور قابل مشاهده است.

حلب که بزرگترین شهر سوریه قبل از جنگ داخلی این کشور بود، به صحنه اصلی نبرد میان نیروهای وفادار به بشار اسد، رییس جمهوری، که مورد حمایت ایران، روسیه و گروه حزب الله لبنان است، و گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایالات متحده تبدیل شده است.

این شهر در دوران جنگ پنج ساله سوریه به بخش‌های غربی تحت کنترل ارتش و شرقی زیر نظر نیروهای شورشی تقسیم شده است. نیروهای ارتش از تابستان امسال منطقه شرقی را به محاصره خود در آوردند و شهریورماه نیز عملیاتی را برای تصرف آن انجام دادند که به گفته گروه‌های امدادی، صد‌ها کشته برجای گذاشت.

شورشیان می‌گویند چندین مرکز را از تصرف نیروهای دولتی خارج کرده‌اند و ناظران حقوق بشر در سوریه هم اعلام کرده که مخالفان بشار اسد یک پست بازرسی در کارخانه‌ای در جنوب غرب حلب و نقاطی دیگر در اطراف این منطقه را به کنترل خود در آورده‌اند.

ولی یک منبع نظامی دولت سوریه گفته است ارتش و متحدانش «حمله وسیعی» را در جنوب و غرب حلب دفع کرده‌اند. یک شبکه تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده که ارتش چهار خودروی بمبگذاری شده را منهدم کرده است.

ابو اناث الشامی، از دفتر رسانه‌ای جبهه فتح الشام، به خبرگزاری رویترز گفته است که این گروه دو «حمله شهادت طلبانه» را انجام داد که پس از آن، شورشیان پیشروی کرده و توانستند «شماری از مناطق مهم را آزاد کنند».

حمله سوم از سوی یک گروه اسلامگرای دیگر انجام شده است.

XS
SM
MD
LG