لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

سازمان ملل خواستار تحقیقات بین المللی درباره بمباران یک مدرسه در سوریه شد


بان ‏گی ‏مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ضمن محکوم کردن بمباران یک مدرسه‌ در استان ادلب سوریه که گفته می‌شود دست کم ۲۲ کودک در آن کشته شده‌اند، خواستار تحقیقات فوری بین المللی در این خصوص شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، می‌گوید این یکی از مرگبار‌ترین حملات در جنگ نزدیک به شش ساله سوریه بوده است.

به گفته یونیسف یک حمله هوایی به مدرسه‌ای در منطقه تحت کنترل شورشیان در ادلب سوریه، دست‌کم ۲۲ کودک و شـِش آموزگار کشته شده‌اند.

بان گی مون در بیانیه‌ای تصریح کرده است، در صورت اثبات عمدی بودن حمله به این مدرسه، این اقدام «جنایت جنگی» خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرده است: اگر چنین اقداماتی دهشتناکی به رغم خشم جامعه بین المللی همچنان ادامه دارد، به دلیل این است که عاملان این اقدامات در خصوص اجرای عدالت درباره خود هراسی ندارند، اما می‌بایست ثابت شود که آن‌ها اشتباه می‌کنند.

در همین حال، کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرده است، این حمله کار روسیه یا حکومت سوریه است.

به گزارش رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفته است: ما هنوز نمی‌دانیم که این حمله توسط حکومت سوریه یا روسیه انجام شده است، اما می‌دانیم که یکی از این دو کشور مسئول این حمله هستند.

وی اضافه کرده است: حتی اگر بمباران کار حکومت بشار اسد باشد، (بازهم روسیه در این زمینه مسئول است) چرا که حکومت بشار اسد بدون حمایت روسیه قادر به این کار نیست.

این در حالی است که روسیه گزارش‌ها در خصوص بمباران این مدرسه در ادلب را رد کرده است.

ایگور کونشناکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفته است که بهپاد‌ها برفراز این مدرسه که گفته می‌شود بمباران شده پرواز کرده‌اند و آثاری از حمله و تخریب ساختمان این مدرسه در دست نیست و ساختمان این مدرسه سالم است.

منابع محلی می‌گویند در این حمله دست کم ۳۵ نفر کشته شده‌اند.

نهادهای بین المللی می گویند در جریان جنگ سوریه که نزدیک به شش سال است ادامه دارد بین ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون نفر کشته شده‌اند. صندوق کودکان ملل متحد، پیشتر گفته بود سوریه «یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها روز زمین برای کودکان است».

یونیسف در عین حال در گزارشی در شهریور ماه گذشته گفته بود کودکان آواره سوری، داخل و خارج از آن کشور، تحت آزارهای مختلفی قرار گرفته‌اند، که «به‌کارگیری در نیروهای مسلح، ازدواج در سن کودکی یا سوءاستفاده‌های کاری» از جمله آنها هستند.

XS
SM
MD
LG