لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

حمله نیروهای اسد به زندان «حما» برای سرکوب شورش زندانیان


نمایی از شهر حما در سوریه.
نمایی از شهر حما در سوریه.

نیروهای امنیتی حکومت بشار اسد روز جمعه ۱۷ اردیبهشت برای سرکوب شورش زندانیان، به زندان شهر حما در سوریه حمله کردند. این زندان ۸۰۰ زندانی دارد.

دیده‌بان حقوق بشر در سوریه که مقر آن در لندن است، خبر داده است که نیروهای دولتی پس از دستگیری خانواده‌های زندانیان که در بیرون از زندان تجمع کرده و نگران وضعیت بستگان‌شان بودند، اقدام به پرتاب گلوله‌های گاز اشک‌آور به درون سلول‌ها کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از حمله نیروهای دولت بشار اسد به زندان حما، گروه‌های شورشی سوریه تهدید کرده بودند که اگر دولت خواست‌های زندانیانی را که در این زندان دست به شورش زده‌اند اجرا نکند مواضع نیروهای دولتی را توپ باران خواهند کرد.

شورشیان سوریه هشدار داده‌اند نیروهای دولتی که این زندان را محاصره کرده‌اند ممکن است زندانیان را قتل عام کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید پس از به تعویق افتادن محاکمه زندانیان و انتقال تعدادی از آنها به یک زندان نظامی نزدیک شهر دمشق، زندانیان زندان مرکزی حما از روز دوشنبه دست به شورش زده و تعدادی از زندان‌بانان را به گروگان گرفته‌اند.

به گفته این نهاد، زندانیان زندان حما شامل فعالان سیاسی و اسلامگرایان می‌شود. اعتراض‌ها در روز جمعه نیز ادامه داشته و از قرار معلوم در نتیجه مذاکرات، تعدادی از زندانیان آزاد شده‌اند.

گروه‌های شورشی سوریه، از جمله گروه نیرومند احرار الشام، روز جمعه در بیانیه‌ای تهدید کردند که اگر خواست‌های زندانیان اجرا نشود پایگاه نیروهای دولتی در ناحیه حما را توپ باران خواهند کرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید خواست اصلی زندانیان محاکمه عادلانه و عدم انتقال آنها به زندان نظامی سِدنایا در حومه دمشق است. کمیته عالی مذاکرات، مهم‌ترین نهاد گروه‌های شورشی سوریه، گفته که زندانیان خواستار بهبود شرایط زندان هستند.

کمیته عالی مذاکرات در عین حال در مورد احتمال وقوع «قتل عام» از سوی نیروهای دولتی هشدار داد که خود را برای یورش به زندان آماده می‌کنند. این نهاد اعلام کرد که در صورت وقوع چنین حادثه‌ای جامعه بین‌المللی را مسئول خواهد دانست.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر می‌گویند هزاران نفر بدون اعلام جرم و محاکمه در زندان‌های حکومت سوریه زندانی هستند و بسیاری از آن‌ها شکنجه شده و مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. اما حکومت سوریه این اتهامات را تکذیب می‌کند.

بحران سوریه در بهار سال ۲۰۱۱ با تظاهرات مخالفان حکومت شروع شد و پس از سرکوب خشونت آمیز اعتراض‌ها به یک جنگ داخلی خونین بدل شد.

XS
SM
MD
LG