لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

ده‌ها کشته و زخمی در تيراندازی اسرائيل به معترضان در مرز سوریه


ماه گذشته نیز تظاهرات مشابهی در مرز اسرائیل و سوریه ۱۲ کشته برجای گذاشت.
ماه گذشته نیز تظاهرات مشابهی در مرز اسرائیل و سوریه ۱۲ کشته برجای گذاشت.
نيروهای امنيتی اسرائيل روز يکشنبه به صدها نفر از هواداران فلسطينی ها در سوريه که در سالگرد شکست اعراب از اسرائيل در سال ۱۹۶۷ در بلندی های جولان تجمع کرده بودند، آتش گشودند.

رسانه های سوری گزارش کرده اند که در جريان اين تيراندازی ۲۳ نفر کشته و ۳۵۰ نفر زخمی شده‌اند اما ارتش اسرائیل این آمار را «اغراق‌آمیز» نامیده و می‌گوید که «۱۰ نفر از معترضان که اقدام به پرتاب کوکتل مولوتوف و کار گذاشتن مین‌های زمینی می‌کردند کشته شده‌اند.»

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای مسلح اسرائیل روز دوشنبه نیز خود را برای دور دیگری از ناآرامی‌ها در مرز این کشور با سوریه آماده می‌کنند.

اتفاقات روز یک‌شنبه در حالی رخ داد که اسرائيل قول داده بود از تکرار کشتار معترضان در ماه گذشته خودداری کند.

در اعتراض های ماه گذشته که با هجوم گسترده سوری ها به نوار مرزی جولان که تحت کنترل اسرائيل است ۱۲نفر کشته شدند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز يکشنبه به کابينه خود گفت: «متاسفانه، نيروهای افراطی اطراف ما امروز تلاش کردند تا به مرزهای اسرائيل رخنه کرده و شهروندان ما را تهديد کنند.»

وی افزود: «من به نيروهای امنيتی دستور دادم که مسئله را مسالمت آميز فيصله داده و تا حد امکان خويشتنداری به خرج دهند ولی به شرطی که به حاکميت، مرزها و شهروندان ما آسيبی وارد نشود.»

گزارش خبرگزاری ها حاکی است که به رغم هشدارهای اسرائيل، صدها تظاهر کننده سوری اوايل روز يکشنبه از ايست های بازرسی نيروهای مرزبانی سوريه عبور کرده و به سمت حصارهای فلزی کشيده شده در مرز دو کشور هجوم بردند.

معترضان که پرچم های فلسطينی را در دست داشتند اقدام به پرتاب سنگ و آشغال به آن سوی حصارهای فلزی کردند ولی کسی برای عبور از مرز اقدامی نکرد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده که همزمان با هجوم معترضان به نوار مرزی، سربازان از طريق بلندگو به آنها نسبت به عبور از حصارهای فلزی هشدار داده و اعلام کردند: «هرکسی اقدام به این کار کند با جان خود بازی کرده است.»

به دنبال اين هشدارها، سربازان به سوی معترضان آتش گشودند و موجی از رعب و وحشت بوجود آوردند. در جريان اين تيراندازی چندين نفر مجروح شدند که از سوی معترضان بيرون برده شده اند ولی تعدادی از مردم نيز با هجوم به نوار مرزی، فرياد «شهيد» سر دادند.

ارتش اسرائيل گفته است که پس از هجوم این معترضان به نوار مرزی، سربازان اقدام به تيراندازی هوايی کرده و از معترضان خواستند تا از مرز دور شوند.

سخنگوی اين ارتش افزوده است: پس از اينکه معترضان از حصارهای فلزی عبور کردند سربازان به پاهای آنها شليک کردند.

بر اساس گزارش های منتشره، اهالی بخش مجدل شمس که در بلندی های جولان قرار دارد از فراز پشت بام ها صحنه اعتراض ها را مشاهده می کردند.

مدارس اين بخش تعطيل شده بود و کارگران نيز به سرکار نرفتند. روحانيون محلی از مردم خواسته بودند تا در اين اعتراض ها شرکت نکنند.

ماه گذشته نيز تظاهرات مشابهی در سالروز تاسيس کشور اسرائيل يا «روز نکبت» برگزار شد که در جريان آن، ۱۲نفر کشته و بیش از ۲۸۰ نیز زخمی شدند.

تظاهرات روز يکشنبه در واکنش به جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل در سال ۱۹۶۷ برگزار شد که در جريان اين جنگ، اسرائيل بلندی های جولان سوريه را همراه با کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و اورشليم به تصرف خود در آورد.
XS
SM
MD
LG