لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

کیان تاجبخش از زندان آزاد شد


آخرین تصویر منتشر شده از کیان تاجبخش در گفت وگو با خبرنگاران
آخرین تصویر منتشر شده از کیان تاجبخش در گفت وگو با خبرنگاران

مقامات قضايی ايران روز پنج شنبه اعلام کردند که کيان تاجبخش، پژوهشگر ايرانی – آمريکايی چهارشنبه شب از زندان آزاد شده است.


بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای تاجبخش با قيد وثيقه يک ميليارد ريالی (۱۰۰ ميليون تومانی) از زندان آزاد شده است، ولی همچنان ممنوع الخروج است.


به گفته دفتر سخنگوی قوه قضاييه ايران، کيان تاجبخش برای خروج از ايران بايد از بازپرس پرونده اش تقاضای رفع ممنوع الخروجی کند تا در اين زمينه اقدام لازم صورت گيرد.


  • به گفته دفتر سخنگوی قوه قضاييه ايران، کيان تاجبخش برای خروج از ايران بايد از بازپرس پرونده اش تقاضای رفع ممنوع الخروجی کند تا در اين زمينه اقدام لازم صورت گيرد.

کيان تاجبخش ارديبهشت ماه همراه با هاله اسفندياری، مدير برنامه خاورميانه موسسه آمريکايی وودرو ويلسون به اتهام اقدام عليه امنيت ملی توسط ماموران امنيتی بازداشت شد و تحت بازجويی های مختلفی قرار داشت.


آقای تاجبخش، استاد جامعه شناسی شهری، نماينده موسسه «جامعه باز» و بنياد آمريکايی «سوروس» در ايران، مشاور بانک جهانی در تهران و مشاور برخی از وزارتخانه های جمهوری اسلامی در امور بهداشت، مقابله با ايدز و اعتياد و از کمک رسانان به زلزله زدگان بم است.


در خرداد ماه سال جاری تصاويری از وی به همراه هاله اسفندياری، از تلويزيون دولتی ايران به عنوان اعترافاتش پخش شد. وی در اين «اعترافات» که در برنامه ای به نام «به اسم دموکراسی» پخش شد، گفت که «موسسه جامعه باز تلاش می کرده تا فاصله حکومت و مردم» بيشتر شود.


پيش از آزادی آقای تاجبخش، هاله اسفندياری نیز روز دوازدهم شهريورماه با قيد وثيقه ۳۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد و بلافاصله ايران را ترک کرد.


يک ايرانی – آمريکايی ديگر در زندان


به رغم آزادی اين دو نفر، يک ايرانی – آمريکايی ديگر نيز در تهران با اتهامات و محدوديت هايی رو به رو شده است.


مقامات ايران هنوز حاضر نشده اند تا درباره وضعيت پرونده علی شاکری، که در شهر لس آنجلس فعاليت های صلح طلبانه را دنبال می کند اطلاع رسانی کنند.


آقای شاکری يکی از سه ايرانی- آمريکايی بازداشت شده توسط مقامات امنيتی جمهوری اسلامی در سال جاری است که هنگام فوت مادر خود به تهران سفر کرد ولی از چهار ماه پيش در بازداشت به سر می برد.


خانواده آقای شاکری که در دوران بازداشت او سکوت کرده بودند تا شايد پرونده او به نحو مسالمت آميزی حل و فصل شود هفته گذشته ناچار شدند تا سکوت خود را شکسته و از مقامات جمهوری اسلامی بخواهند تا وی را هرچه سريعتر آزاد کند.


کاوه شاکری، پسر ۲۷ ساله وی روز جمعه به خبرنگاران گفت: اکنون ۱۳۰ روز از بازداشت پدرم می گذرد و ما حتی نمی دانيم که اتهام او چيست.


وی افزود: «ما منتظريم که مقامات ايرانی درباره پدرم به ما خبر دهند. آنها به ما گفتند که در حال تحقيقات هستند، آنها گفتند که سر و صدا نکنيد، آنها گفتند بنشينيد و منتظر باشيد... ما اينجا ساکت نشستيم ولی آنها هيچ خبری به ما نداده اند.»


XS
SM
MD
LG