لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

مهدوی‌آزاد: نامه تاج‌زاده بیان‌کننده مواضع اصلاح‌طلبان حذف شده است


مصطفی تاج‌زاده، عضو زندانی جبهه مشارکت، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته است تا با تجدید نظر در رد صلاحیت ۶۰ درصدِ کاندیدا‌ها، «مسیر را برای رقابت سالم» در انتخابات مجلس «هموار» کند.

آقای تاج‌زاده در نامه خود هشدار می‌دهد که اگر وضعیت رد صلاحیت «فله‌ای» کاندیدا‌ها تغییر نکند، مردم آن را سیاست خامنه‌ای خواهند دانست.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت محمد خاتمی، در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی که در «بند انفرادی زندان اوین» نوشته شده است، با اشاره به اقدام رهبری در «یکدست کردن حاکمیت در دولت محمود احمدی‌نژاد» نوشته است که «اکنون هنگام جبران خطاهاست».

آقای تاج‌زاده خطاب به آقای خامنه‌ای می‌نویسد جنابعالی به درستی «تمکین همه دستگاه‌های دست اندرکار انتخابات به قانون و رعایت مرّ قانون» را از الزامات سلامت انتخابات خواندید. اما کلامی در نقد قانون‌شکنی آشکار هیأت‌های نظارت شورای نگهبان در رد صلاحیت بیش از ۶ هزار داوطلب نگفتید. چرا؟

مهدی مهدوی آزاد روزنامه نگار و تحلیلگر مقیم آلمان درباره انگیزه و هدف نوشتن چنین نامه‌ای به رادیو فردا می‌گوید نامه آقای تاج‌زاده بیان‌کننده مواضع آن بخش از اصلاح‌طلبان است که‌ به گفته وی، حذف شده‌اند.

مصطفی تاج‌زاده در بخش دیگری از این نامه با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات اعلام کرده که در قانون انتخابات «به هیچ وجه» به عبارت «عدم احراز صلاحیت» اشاره‌ای نشده است.

«مراکز مسئول قانونی» برای پاسخگویی به استعلام‌ها درباره صلاحیت کاندیدا‌ها، براساس این مصوبه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال هستند و نه «دستگاه‌های قانونی اما غیرمسئول در انتخابات» مانند سپاه پاسداران و بسیج.

مهدی مهدوی آزاد در پاسخ به این پرسش که آیا این چنین نامه‌هایی می‌تواند تغییری در سیاست رد صلاحیت‌ها به دنبال داشته باشد می‌گوید: «چنین نامه‌هایی قطعا تاثیری بر تصمیمات آقای خامنه‌ای و شورای نگهبان نخواهد داشت اما می‌تواند به عنوان حربه‌ای در درست حسن روحانی در چانه زنی با آقای خامنه‌ای به کار گرفته شود».

آقای تاج‌زاده در ادامه نامه خود به اشاره به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب، شورای نگهبان را به تلاش برای «مهندسی کردن انتخابات» متهم کرده است.

گزارش رادیویی جواد کوروشی درباره نامه مصطفی تاج‌زاده را اینجا بشنوید:

گزارش رادیویی جواد کوروشی درباره نامه مصطفی تاج‌زاده به رهبر جمهوری اسلامی در مورد انتخابات
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:39 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG