لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

بمبگذاران انتحاری به پايگاه جلال آباد در افغانستان حمله کردند


گزارش های رسيده از افغانستان حاکی است که بمبگذاران انتحاری وابسته به طالبان اوايل روز يکشنبه، دوم دسامبر، به يک پايگاه مشترک آمريکا- افغان در شرق اين کشور حمله کرده و به مدت دو ساعت به تبادل آتش با نيروهای خارجی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقام های افغان می گويند که تمام مهاجمان و حداقل پنج غیرنظامی در اين درگيری ها کشته شده اند. ذبيح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، مسووليت اين حمله را بر عهده گرفته است.

اين گزارش حاکی است که نبرد روز يکشنبه سنگين ترين تبادل آتش در پايگاه جلال آباد از ماه فوريه گذشته است، که در جريان آن يک مهاجم انتحاری خودروی بمبگذاری شده خود را به در ورودی اين پايگاه کوبيد.

حمله ماه فوریه، ۹ کشته بر جای گذاشت که شش نفر از آنها غير نظامی بودند.

در حمله روز يکشنبه، دو خودرو که حامل مواد منفجره بودند در حوالی ساعت شش بامداد به وقت محلی به سمت در ورودی پايگاه هجوم آوردند. به گفته حضرت حسين مشرق وال، يک سخنگوی پليس محلی، خودروی نخست که يک اتوموبيل چهار محوره بود با برخورد با در ورودی منفجر شد.

به دنبال اين حمله، نگهبانان پايگاه قبل از اينکه خودروی دوم منفجر شود به سوی آن اقدام به تيراندازی کردند. مشخص نيست که آيا خودروی دوم از سوی مهاجمان منفجر شده يا دليل آن تيراندازی نيروهای حاضر در پايگاه بوده است.

آقای مشرق وال افزوده است که در اين حمله، دو دانشجوی افغان و سه شهروند غير نظامی که در پايگاه جلال آباد کار می کردند کشته شدند.

به گفته وی، ۹ مهاجم در اين حمله مشارکت داشتند که سه نفر از آنها در جريان انفجار جان خود را از دست دادند و شش نفر ديگر در جريان تيراندازی ها که دو ساعت به طول انجاميد، کشته شدند.

مارتين کرايتون، يکی از سخنگويان نيروهای بين المللی در افغانستان، می گويد که بلافاصله پس از حمله، هلی کوپترها به منطقه اعزام و در عمليات شرکت کردند.

ائتلاف بين المللی در افغانستان اين حمله را شکست خورده توصيف کرده است.

حمله روز يکشنبه می تواند چالشی برای نيروهای ائتلاف بين المللی و سربازان افغانستان به شمار آيد. نيروهای خارجی قرار است سال ۲۰۱۴ از اين کشور خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، برخی از افغان ها ترديد دارند که نيروهای امنيتی دولتی برای دفاع از امنيت اين کشور قادر به مقابله با حملات طالبان باشند که در پی کسب قدرت پس از خروج نيروهای خارجی از افغانستان هستند. اين در حالی است که دولت حامد کرزای می گويد نيروهای دولتی آماده تامين امنيت کشور هستند.
XS
SM
MD
LG