لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

آغاز گفت وگوها برای ارسال مواد غذایی به کره شمالی


کره شمالی درحالی که به ارتش خود افتخار می کند ولی با فقر و گرسنگی گسترده ای روبروست.
کره شمالی درحالی که به ارتش خود افتخار می کند ولی با فقر و گرسنگی گسترده ای روبروست.

تیم مذاکره کننده کره جنوبی روز سه شنبه وارد پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی شد تا پس از هفت ماه، گفت و گو های خود برای از سرگیری ارسال کمک های غذایی به کره شمالی را آغاز کنند.


بر اساس اظهارات لی جی جونگ، وزیر اتحاد دو کره ، الویت اول این دیدار را گفت و گو در باره سرعت بخشیدن به اجرای پیمان خلع سلاح هسته ای کره شمالی دانست که در ماه جاری میلادی با حضور شش کشور آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی در پکن تصویب شد.


آقای لی که خود از اعضای این تیم اعزامی به کره شمالی است، در ادامه گفت: «ما در این دیدار همچنین در باره عادی سازی روابط دو کره و راه های دستیابی به صلح پایدار در منطقه صحبت خواهیم کرد.»


رو مو هیون، رییس جمهوری کره جنوبی، روز سه شنبه بر این موضوع تاکید کرد: کره شمالی باید بداند که با لغو برنامه های هسته ای می تواند به خیلی امکانات بیشتر دسترسی داشته باشد.


وی که در یک کنفرانس خبری در سئول صحبت می کرد گفت: «ما باید علائمی را به کره شمالی مخابره کنیم که به آنها اطمینان دهد امنیت شان تضمین شده است و اگر مرز های خود را باز کنند و اصلاحاتی در امور خود انجام دهند به خیلی چیزهای دیگر دسترسی خواهند داشت.»


انتظار می رود در جریان مذاکرات جاری، طرفین همچنین در باره از سرگیری کمک های انسان دوستانه به کره شمالی گفت و گو کنند.


رسانه های محلی همچنین گزارش داده اند که نمایندگان دو کره ممکن است در باره احتمال برگزاری کنفرانس مشترک تبادل نظر کنند اما رییس جمهوری کره جنوبی اظهار داشت که شرایط لازم برای انجام چنین نشستی فراهم نشده است.


روابط دو کره شمالی و جنوبی با آزمایش های موشکی و هسته ای سال گذشته کره شمالی به بحرانی ترین حالت خود بعد از جنگ شبه جزیره کره در دهه پنجاه میلادی رسید.


کره جنوبی بعد از آزمایش موشکی ماه ژوئیه گذشته کره شمالی، ارسال پانصد هزار تن کمک سالانه برنج و سیصد و پنجاه هزار تن کود سیمیایی به این کشور را قطع کرد.


XS
SM
MD
LG