لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

سناتور جمهوریخواه تگزاس نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد


تد کروز سناتور تگزاس
تد کروز سناتور تگزاس

تد کروز سناتور تگزاس و یکی از محافظه‌کار‌ترین اعضای حزب جمهوریخواه نامزدی خود را برای پست ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وی روز دوشنبه سوم فروردین در حساب توئیتری خود رسما اعلام کرد که برای انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا وارد رقابت می‌شود.

تد کروز اولین چهره سرشناس آمریکایی است که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال آینده میلادی اعلام کرده است.

کروز ۴۴ ساله که در سال ۲۰۱۲ وارد سنای آمریکا شد یکی از منتقدان سرسخت برنامه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در زمینه خدمات درمانی و بهداشت، همچنین سیاست‌های مهاجرتی دولت است، اگرچه پدر خود وی یکی از مهاجرانی است که از کوبا به این کشور آمده است.

کروز همچنین مورد حمایت جنبش فوق محافظه‌کار «تی پارتی» است و یکی از مخالفان تصویب بودجه سال ۲۰۱۳ بود که باعث تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال به مدت ۱۶ روز شد.

از طرف دیگر، وی از سوی برخی از اعضای ارشد حزب جمهویخواه و حتی جان مک کین نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است تا جایی که او را «آدم غیرمنطقی» خطاب کرده بودند.

جِب بوش، فرماندار سابق ایالت فلوریدا (برادر جرج بوش که پدر وی نیز سابقه ریاست جمهوری دارد) نیز یکی از مطرح‌ترین چهره‌های حزب جمهوریخواه است که گفته است در حال بررسی اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است.

وی در پیش نمایش ویدیوی تبلیغاتی خود تصریح کرده است که «نسل جدیدی از محافظه کاران دلیر می‌رود که دوباره آمریکا را پر از افتخار کند».

نامزدی تد کروز در مرحله اول انتخابات که ایالتی است، ممکن است به خاطر محبوبیت وی در میان جناح راست و رای دهندگان جمهوریخواه محافظه‌کار که اکثریت را تشکیل می‌دهند، با استقبال روبرو شود اما با توجه به رابطه تنش‌آمیز وی با حزب جمهوریخواه ممکن است مسیر پیشرفت وی در دست‌انداز قرار گیرد.

در مرحله انتخابات عمومی نیز رقبای جمهوریخواه معتدل و نامزدهای مستقل کار را برای وی سخت خواهند کرد.

در این میان به غیر از «جب بوش» فرماندار پیشین فلوریدا، شخصیت‌های ممتاز دیگری از حزب جمهوریخواه مانند اسکات واکر فرماندار ایالت ویسکانسین، رند پال سناتور ایالت کنتاکی و مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا نیز از نامزدهای احتمالی پست ریاست جمهوری هستند.

هیچکدام از این چهره‌ها از حمایت‌های وسیع برخوردار نیستند و تنها جب بوش طی هفته‌های گذشته در مرکز توجه بوده است.

این گزارش می‌افزاید هر کسی که از میان جمهوریخواهان گوی سبقت را ببرد، احتمالا با خانم هیلاری کلینتون یکی از چهره‌های مطرح حزب دمکرات که انتظار می‌رود نامزدی خود را به زودی اعلام کند، وارد رقابت خواهد شد.

کروز با مادری آمریکایی و پدری کوبایی در صورت برنده شدن در انتخابات، نخستین رییس جمهوری آمریکا با نژاد اسپانیایی خواهد بود.

وی همچنین با ازدواج همجنسگرایان و سقط جنین مخالف است. پدر وی یک کشیش اوانجلیکال – شاخه‌ای از مسیحیت بسیار محافظه‌کار- است.

نام وی همچنین در میان ۴۷ سناتوری است که اخیرا به رهبران ایران نامه نوشتند که در صورت عدم تایید و حمایت کنگره، هر گونه تفاهم هسته‌ای ممکن است در آینده ملغی شود. وی همچنین یکی ار حامیان سرسخت اسرائیل است.

XS
SM
MD
LG