لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

شهرداری تهران خانه «دایی‌جان ناپلئون» را در خیابان لاله‌زار خرید


مساحت خانه «دایی جان ناپلئون» در زمان قاجار بیشتر از حال حاضر بوده و ساختمان‌های آن به مرور زمان تخریب شده است.
مساحت خانه «دایی جان ناپلئون» در زمان قاجار بیشتر از حال حاضر بوده و ساختمان‌های آن به مرور زمان تخریب شده است.

خبرگزاری‌های ایران روز پنجشنبه ۲۳ مهر خبر دادند که خانه «امین‌السلطان» یا «اتحادیه» که با سریال تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» به همین نام مشهور شده است، از سوی شهرداری تهران خریداری شده و قرار است که مرمت شود.

لوکیشن اصلی سریال تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» در این خانه بود. این سریال در سال ۱۳۵۳ براساس کتابی به همین نام نوشته ایرج پزشکزاد و به کارگردانی ناصر تقوایی ساخته شد.

بابک اتحادیه، از مالکان این خانه، گفته که مرمت خانه توسط شهرداری تهران در قرارداد فروش آن ثبت نشده است اما نوع رفتار و برنامه شهرداری نشان می‌دهد که برنامه آنان برای مرمت، «جدی و واقعی» است.

عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، نیز گفت که «خانه- باغ اتحادیه» اوایل این هفته به مبلغ ٢٨‌ میلیارد و ۵٠٠‌ میلیون تومان خریداری شده است.

آقای علیزاده همچنین خبر داد که بلافاصله بعد از خرید خانه، «برداشت میدانی و مستند‌سازی» و همچنین «کار نصب دوربین و مسائل امنیتی» در آن آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ٧٠‌ درصد بناهای داخلی این خانه تخریب شده است، خبر داد که مرمت آن از اوایل آبان‌ماه آغاز خواهد شد و فاز اول آن حدود یک‌سال طول می‌کشد.

به گفته آقای علیزاده، پس از اتمام کار مرمت، در مورد کاربری و نگهداری این خانه شورایی تشکیل خواهد شد.

وی پیش بینی کرد که این خانه پس از مرمت کاربری، فرهنگی و هنری خواهد داشت و گفت که برای تعیین کاربری آن از نظرات کار‌شناسان سازمان میراث فرهنگی نیز استفاده خواهد شد.

آقای علیزاده تعداد و سهم وارثان و مشکل سند را از جمله مشکلات برای خرید خانه‌های تاریخی ذکر کرد و گفت که شهرداری «جلسات بسیاری» با نمایندگان بیش از ١۵٠ نفر از وارثان این خانه داشته است.

خبرگزاری میراث فرهنگی پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که این خانه دارای ۳۰ سهم است و «ستاد اجرایی فرمان امام» از سازمان‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی از جمله سهامداران آن است.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران نیز سال ۹۳ گفته بود که این خانه ۳۰۰ سهامدار دارد.

در سال‌های گذشته بار‌ها موضوع خرید «خانه- باغ اتحادیه» از سوی شهرداری تهران و یا سازمان میراث فرهنگی مطرح شده بود اما در‌‌ نهایت به نتیجه نرسیده بود.

این خانه سال ۸۴ در فهرست آثار ملی تاریخی ایران ثبت شده بود اما سال ۹۰ با درخواست مالکان و با حکم دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شد.

در‌‌ همان سال گروهی از دوستداران و فعالان میراث فرهنگی در نامه‌ای از شهرداری تهران خواسته بودند تا این خانه متعلق به دوران قاجار را از خطر نابودی نجات دهد.

آنان از این خانه به عنوان بازمانده خیابان لاله‌زار قدیم و «یکی از نفایس» معماری عصر قاجار، نام برده بودند.

در ‌‌نهایت شورای شهر تهران در ۲۱ بهمن ماه ۹۲ یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی این خانه را تصویب کرد.

«خانه- باغ اتحادیه» معروف به «دایی‌جان ناپلئون» متعلق به امین السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار بوده است، که پس از کشته شدن او، توسط حاج رحیم اتحادیه خریداری شد.

بر اساس گزارش‌ها، در سال ۱۲۶۱ شمسی، هنگامی ‌که باغ بزرگ لاله‌زار برای احداث خیابانی به همین نام تقسیم و فروخته شد، بخشی از آن به میرزا ابراهیم خان، پدر امین السلطان رسید و با مرگ ابراهیم خان، پسرش بخش‌های دیگری از زمین‌های مجاور را خرید و به آن اضافه کرد.

مساحت این خانه- باغ در زمان قاجار بیشتر از حال حاضر بوده و ساختمان‌های آن به مرور زمان تخریب شده است.

در سال‌های گذشته گزارش‌هایی درباره تخریب بخش‌هایی از «خانه- باغ اتحادیه» منتشر شد؛ از جمله گودبرداری بنای مجاور این خانه تاریخی در سال ۹۱ باعث تخریب بخش‌هایی از آن شد.

XS
SM
MD
LG