لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۱

دادستانی تهران علیه حمید بقایی یک پرونده جدید قضایی تشکیل داد


حمید بقایی شامگاه چهارشنبه با وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی آزاد شد.
حمید بقایی شامگاه چهارشنبه با وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

دادستان تهران اظهارات حمید بقایی، معاون اجرایی رییس‌جمهوری پیشین ایران، درباره زندانی بودن در سلول انفرادی، پرونده برادر حسن روحانی و بازداشت ۱۳ ماهه یک زندانی بدون بازجویی را تکذیب کرد و خبر داد که به دلیل این سخنان، علیه او یک پرونده جدید تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس جعفری دولت‌آبادی روز پنجشنبه پنجم مرداد اعلام کرد که بیژن قاسم‌زاده، بازپرس پرونده حمید بقایی، سخنان مطرح شده توسط آقای بقایی به نقل از او، درباره حسین فریدون را تکذیب کرده است.

وی همچنین گفت که ادعای آقای بقایی مبنی بر زندانی بودن در سلول انفرادی، در بند ۲۰۹ زندان اوین، وابسته به وزارت اطلاعات، با توجه به نامه این وزارتخانه به دادستانی تهران «کذب است».

آقای جعفری دولت‌آبادی خبر داد که به دلیل سخنان روز چهارشنبه آقای بقایی، یک پرونده با اتهامات جدید علیه او تشکیل شده و پرونده قبلی‌اش نیز به زودی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد.

حمید بقایی شامگاه چهارشنبه دقایقی پس از آزادی از زندان به قید وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی، گفته‌های سخنگوی قوه قضائیه، مبنی بر اینکه او خود نپذیرفته است به سلول عمومی منتقل شود را «دروغ» خوانده و گفته بود که «آقای اژه‌ای مانند همان زمان که در وزارت اطلاعات دروغ می‌گفت، الان هم دروغ می‌گوید».

معاون اجرایی دولت محمود احمدی‌نژاد همچنین تاکید کرده بود: «کاری نکردم که زندان بروم. در انتخابات شرکت کردم و نام فرد دیگری را نوشتم. می‌دانیم که کجایتان می‌سوزد و می‌دانیم که به‌زودی سرنگون می‌شوید».

غلامحسن محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، گفته بود که قاضی دستور انتقال حمید بقایی به بند عمومی را داده اما او گفته که «در این سوئیت خیلی راحتم و دراین جا بمانم برایم بهتر است».

آقای بقایی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرده بود که بیژن قاسم‌زاده، بازپرس پرونده، به او گفته که حسین فریدون، برادر حسن روحانی، از مدیر عامل سابق بانک ملت «۶۰ میلیارد تومان پول گرفته تا او به این سمت منصوب شود».

حمید بقایی همچنین درباره وضعیت زندان‌های ایران گفته بود: «شخصی در سلول ما ۱۳ ماه بدون بازجویی زندانی بود و به او اجازه تلفن زدن هم نمی‌دادند. جوانان ما خون ندادند که این فاسدها سرکار بیایند».

دادستان تهران در واکنش به این بخش از سخنان آقای بقایی گفته است که دادیار ناظر زندان دادسرا روز پنجشنبه با این زندانی ملاقات کرده و بر اساس گزارش رئیس و دادیار ناظر زندان، او «در ایام بازداشت از امکان ملاقات، خدمات پزشکی و تماس‌های تلفنی متعدد با خانواده‌اش برخوردار بوده است».

پیش از این نزدیکان آقای احمدی نژاد اعلام کرده بودند که برای حمید بقایی ۵۰ میلیارد تومانی وثیقه تعیین شده اما بنا بر گزارش‌ها، او با وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی آزاد شده است.

محمود احمدی‌نژاد دو روز پس از بازداشت حمید بقایی در نامه‌ای بازداشت وی را «غیرقانونی» و «ظلم بزرگ» توصیف کرده و خواستار آزادی فوری او شده بود.

در مقابل، دادستانی تهران روز ۲۲ تیرماه نسبت به «هرگونه اظهار نظر غیر کارشناسانه و بدون اطلاع» درباره پرونده حمید بقایی هشدار داده بود.

حمید بقایی پیشتر در خرداد ۹۴ به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی‌ماه همان سال آزاد شد.

XS
SM
MD
LG