لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

هشدار دادستانی تهران نسبت به «هر اظهار نظر غیر کارشناسانه» درباره پرونده بقایی


علی‌اکبر جوانفکر می گوید، حمید بقایی در زندان اعتصاب غذا کرده است.
علی‌اکبر جوانفکر می گوید، حمید بقایی در زندان اعتصاب غذا کرده است.

دادستانی تهران روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه نسبت به «هرگونه اظهار نظر غیر کارشناسانه و بدون اطلاع» درباره پرونده حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی نژاد در دولت دهم، هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روابط عمومی دادستانی تهران دراطلاعیه اعلام کرده است: «نظر به انتشار اطلاعات نادرست از سوی برخی افراد درباره بازداشت حمید بقایی برای تنویر افکار عمومی به اطلاع می­رساند؛ مشارالیه با عناوین اتهامات مالی توسط بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار، پس از ابلاغ قانونی و استنکاف از حضور در دادسرا، طبق مقررات قانونی جلب و توسط ضابطان قوه قضاییه به شعبه بازپرسی معرفی می ­شود.»

این اطلاعیه اضافه کرده است: «پس از حضور متهم در شعبه بازپرسی و تفهیم و اخذ دفاعیات از وی و بررسی محتویات پرونده، مشارالیه پس از صدور قرار تامین قانونی توسط بازپرس پرونده به لحاظ عجز از تودیع وثیقه به زندان معرفی شده است.»

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، روز یک‌شنبه، ۱۸ تیر، خبر داده بود که حمید بقایی با حکم بازپرس پرونده سابق خود از مقابل خانه‌اش بازداشت شده و پس از تعیین وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی در دادسرا و تهیه نشدن آن، زندانی شده است.

آقای جوانفکر همچنین گفته بود، دلیل بازداشت آقای بقایی ارسال احضاریه و حاضر نشدن او در دادسرا اعلام شده، اما حمید بقایی اعلام کرده که احضاریه‌ای به دستش نرسیده است.

با این حال دادستانی تهرانی در بیانیه روز پنجشنبه خود تصریح کرده است که کلیه «اقدامات صورت گرفته» در خصوص حمید بقایی «بر اساس موازین قانونی و با رعایت حقوق متهم بوده و هرگونه اظهار نظر غیر کارشناسانه و بدون اطلاع از موضوع، تشویش اذهان عمومی محسوب و اقدام قانونی را در پی خواهد داشت.»

در حالی دادستانی تهران نسبت به اظهار نظر در باره پرونده حمید بقایی هشدار داده است که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران دو روز پس از بازداشت حمید بقایی در نامه‌ای بازداشت وی را «غیرقانونی» و «ظلم بزرگ» توصیف کرده و خواستار آزادی فوری او شد.

در همین زمینه، علی اکبر جوانفکر نیز روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه اعلام کرده است که حمید بقایی در اعتراض به بازداشت «غیرقانونی» خود دست به اعتصاب غذا زده است.

علی‌اکبر جوانفکر با اشاره به بیماری حمید بقایی تاکید کرده است که اعتصاب غذا و شرایط بازداشت، سلامتی آقای بقایی را «به طور جد به مخاطره می‌اندازد».

علی‌اکبر جوانفکر همچنین تاکید کرده است که مسئولیت «هرگونه آسیبی به سلامت جسمی و روحی» آقای حمید بقایی «مستقیما متوجه کسانی است که دستور بازداشت بلاوجه و غیرقانونی ایشان را صادر کرده اند».

این در حالی است دهم اردیبهشت نیز عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد، بازداشت و روانه زندان اوین شد.

بر اساس گزارش‌ها، عبدالرضا داوری در ارتباط با سه «کامنت» که «افراد ناشناس» در صفحه فیس‌بوک منتسب به او نوشته بودند، و به اتهام توهین به رهبری جمهور اسلامی به شش سال و نیم حبس محکوم شده، اما درنهایت این حکم در دادگاه تجدید نظر به دو سال کاهش یافته است.

حمید بقایی پیشتر در خرداد ۹۴ به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی‌ماه همان سال آزاد شد.

آقای بقایی به همراه محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ نامزد شده بودند، اما شورای نگهبان صلاحیت آنها را رد کرد.

XS
SM
MD
LG