لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

نقل قول احمدی نژاد از رهبر ایران تنش آفرین شد


نمایندگان مجلس به نقل قول احمدی نژاد از رهبر ایران برای تایید وزیران خود اعتراض کردند.(عکس: مهر)
نمایندگان مجلس به نقل قول احمدی نژاد از رهبر ایران برای تایید وزیران خود اعتراض کردند.(عکس: مهر)

نقل قول از رهبر جمهوری اسلامی ايران برای تاييد وزيران پيشنهادی محمود احمدی نژاد جنجال تازه ای را در مجلس بوجود آورد که باعث دخالت دفتر آيت الله خامنه ای در اين موضوع شد.


نمايندگان معترض مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه با ارائه تذکرهای آيين نامه ای نسبت به نتايج رای گيری برای سه وزير پيشنهادی رييس جمهوری ايران اعتراض کردند و آن را مخدوش دانستند.


اين نمايندگان به اين بخش از سخنان محمود احمدی نژاد در جلسه روز سه شنبه مجلس ايراد گرفتند که برای تاييد نامزدهای وزارت اقتصاد، کشور و راه و ترابری به صورت «تاييد آميز» از رهبر جمهوری اسلامی ايران نقل قول کرده بود.


جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی پس از آن داغ شد که برخی از نمايندگان اصولگرای مجلس، علی کردان نامزد تصدی پست وزارت کشور را به «جعل مدرک دانشگاهی» از دانشگاه آکسفورد و« فساد اخلاقی» متهم کردند.


در واکنش به اين اظهارات، رييس جمهوری ايران در آخرين دفاعيات خود از وزيران پيشنهادی گفت: « جناب کردان ... ۳۰ سال در خدمت انقلاب و در تمام مدت در مسووليتهای مهم و بعضا حساس بوده است. زندگی، خانواده، مواضع و کارکرد او هم مشخص است.»


نمايندگان معترض مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه با ارائه تذکرهای آيين نامه ای نسبت به نتايج رای گيری برای سه وزير پيشنهادی رييس جمهوری ايران اعتراض کردند و آن را مخدوش دانستند.

محمود احمدی نژاد که سخنانش در خبرگزاری های مهر و ايسنا به صورت کامل منعکس شده است، افزود: «وقتی خدمت آقا رفتيم، عرض من يک دقيقه هم نشد. من سير را گفتم و ايشان پرسيدند چقدر آقای کردان را می شناسيد و من هم توضيح دادم و ايشان گفتند بسيار خوب، برويد و تلاش کنيد که ايشان رای بياورد.»


الياس نادران، نماينده تهران روز چهارشنبه به اين بخش از سخنان رييس جمهوری اسلامی ايران اعتراض کرده و گفت: «برداشت از سخنان آقای رييس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزير پيشنهادی کشور و نقل قول او از رهبر انقلاب اين بود که رهبری با کردان موافقند.»


وی افزود: «متاسفانه برای اولين بار طی ۳۰ سال گذشته در مجلس هشتم از مقام معظم رهبری برای رای آوردن يا نياوردن وزرای پيشنهادی هزينه و خلاف رويه و شأن نظام و مجلس رفتار شد و براساس همين مستندات بود که نمايندگان رای دادند.»


اين نماينده مجلس اظهار داشت:« امروز صبح برخی نمايندگان در گفت وگو با بنده، دليل رای شان را مستندات اعلامی از سوی مقام معظم رهبری و وزير اطلاعات اعلام کردند؛ حال اگر استنادات درست نباشد نتيجه رای گيری چگونه بايد کشف شود؟»


پيشتر، روزنامه کيهان در يادداشتی به قلم حسين شريعتمداری، نماينده ولی فقيه در اين روزنامه، اظهارات محمود احمدی نژاد را رد کرده و گفته بود: « ديروز (سه شنبه)، برادر عزيزم جناب آقای دکتر احمدی نژاد... در حالی که برای دفاع از وزرای پيشنهادی خود پشت تريبون رفته بود، سخنی از قول رهبر معظم انقلاب درباره وزيران پيشنهادی نقل کرد که نگارنده با اطلاع دقيقی که از اصل ماجرا دارم، می دانم و کمترين ترديدی ندارم که متأسفانه اين نقل قول، مخدوش و غير واقعی بوده است و با نظر ارائه شده از سوی رهبرمعظم انقلاب، تفاوتی نزديک به تناقض دارد.»


وی در يادداشت خود افزود: «با عرض پوزش از آقای احمدی نژاد بايد گفت در سخنان ديروز ايشان، نظر واقعی آقا تحريف شده بود، به گونه ای که انگار رهبر معظم انقلاب نه فقط با وزرای پيشنهادی آقای احمدی نژاد موافقت کامل داشته اند، بلکه نمايندگان مجلس را برای دادن رأی بالا به آنها تشويق و ترغيب هم کرده اند!»


  • «رای اعتماد مجلس به سه وزير پيشنهای دولت در ‏شرايط کنونی به مصلحت کشور ‏بود.»
رییس مجلس شورای اسلامی

دخالت دفتر رهبر ایران


به دنبال تنش های روز چهارشنبه در مجلس و يادداشت روزنامه کيهان، دفتر آيت الله خامنه ای به اين موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که نظر رهبر جمهوری اسلامی «عدم مخالفت» با وزيران بوده است.


اين دفتر در اطلاعيه خود گفته است: « نقل قول جناب آقای رييس جمهور از مقام معظم رهبری در رابطه با بعضی از اعضای پيشنهادی مربوط به کابينه، با توجه به مجموعه مذاکراتی که در اين مورد صورت گرفته است، خلاف واقع نيست و مضمون آنچه ايشان ذکر کرده اند، همان عدم مخالفت است.»


اين نخستين بار نيست که رهبری جمهوری اسلامی ايران برای فرو نشاندن تنش های ميان دولت و مجلس مستقيما به دخالت می پردازد.


آيت الله خامنه ای ماه گذشته نيز با صدور حکم حکومتی به دفاع از محمود احمدی نژاد پرداخت و ادامه کار سرپرست وزارت امور اقتصاد و دارايی که دوره فعاليت قانونی وی پايان يافته بود، را تاييد کرد.


نمايندگان مجلس شورای اسلامی با اعتراض به دولت آقای احمدی نژاد وی را به ضعف و سستی در معرفی وزير برای اين وزارتخانه متهم کرده بودند.


رييس جمهوری ايران دو هفته پيش سه نامزد برای تصدی وزارتخانه های اقتصاد، کشور و راه و ترابری معرفی کرد که در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس هر سه آنها به رغم برخی مخالفت های شديد، از سوی نمايندگان مجلس تاييد شدند.


علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی گفته است: رای اعتماد مجلس به سه وزير پيشنهای دولت در ‏شرايط کنونی به مصلحت کشور ‏بود.


آقای لاريجانی سه شنبه شب افزود: مجلس با آگاهی به وجود برخی نواقص در کار ‏وزيران پيشنهادی برای اينکه حمايت خود را از دولت نشان ‏دهد به وزيران پيشنهادی دولت رأی اعتماد داد.


XS
SM
MD
LG