لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

آزمایش موشکی کره شمالی در آب های ژاپن


سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، آزمایش موشکی دولت کره شمالی را «تحريک آميز» خواند.
سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، آزمایش موشکی دولت کره شمالی را «تحريک آميز» خواند.

تلاش ها برای حل بن بست هسته ای کره شمالی در حالی پيگيری می شود که پيونگ يانگ روز چهارشنبه با شليک چند فروند موشک کوتاه برد به آبهای دريای ژاپن بار ديگر خبرساز شد.


شليک اين موشک ها که گفته می شود جنبه تشريفاتی داشته و از تمرين های معمولی کره شمالی محسوب می شود واکنش دولت آمريکا را در پی داشت.


سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، اقدام اخير دولت کره شمالی را «تحريک آميز» خواند و گفت: «تصميم دولت کره شمالی به انجام آزمايش موشکی در چنين شرايط حساسی ايالات متحده را عميقا آشفته کرده است.»


در همین حال، گزارش های رسیده حاکیست که کارشناسان امور هسته ای آژانس بين المللی انرژی اتمی بامداد روز پنج شنبه، ۲۸ ژوئن، وارد يونگ بيون، واقع در ۹۵ کيلومتری شمال پيونگ يانگ، پايتخت کره شمالی، شدند تا برای اولين بار طی پنج سال گذشته از بزرگترين مرکز هسته ای آن کشور ديدن کنند.


بنا به اظهارات اولی هی نونن، سرپرست تيم چهار نفره آژانس، ديدار دو روزه اين هيات عالی رتبه از نيروگاه اتمی يونگ بيون، جنبه بازرسی ندارد و صرفا به منظور گفت وگو در باره قدم های بعدی پيمان خلع سلاح هسته ای کره شمالی صورت می گيرد.


اين مقام ارشد سازمان ملل قبل از ديدار از راکتور هسته ای کره شمالی گفت: «ما برای گفت و گو به اينجا آمده ايم و تا شامگاه روز جمعه گزينه های مورد بررسی مشخص خواهد شد.»


در همين رابطه، يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی به خبرگزاری رويتر گفت که پس از پايان سفر پنج روزه هيات اعزامی آژانس به کره شمالی، ۳۵ کشور عضو آژانس احتمالا در تاريخ نهم ژوئيه، حدود يازده روز ديگر، گرد هم می آيند تا تصميمات مقتضی را در اين باره اتخاذ کنند.


بر اساس اظهارات اين منبع آگاه، بازرسان آژانس پس از نشست ماه آينده بلافاصله ماموريت خود را در کره شمالی آغاز خواهند کرد.


در خبری ديگر، کره جنوبی روز پنج شنبه اعلام کرد نمايندگان آن کشور روزهای جمعه و شنبه آينده با نمايندگان دولت کره شمالی گفت و گو خواهند کرد تا در باره نحوه ارسال ۵۰ هزار تن نفت به کره شمالی که در پيمان خلع سلاح اتمی آن کشور تعيين شده است تصميم بگيرند.


XS
SM
MD
LG