لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

فيلم «گذشته» نماينده ايران در جوايز اسکار ۲۰۱۴ شد


اصغر فرهادی در میان بازیگران فیلم «گذشته» که نخستین بار در جشنواره کن امسال نمایش داده شد.
اصغر فرهادی در میان بازیگران فیلم «گذشته» که نخستین بار در جشنواره کن امسال نمایش داده شد.
مدير بخش بين‌الملل بنياد سينمايی فارابی روز يکشنبه، هفتم مهر ماه، اعلام کرد که بر اساس رای کميته انتخاب فيلم ايرانی برای حضور در هشتاد و ششمين دوره جوايز اسکار، نماينده امسال ايران فيلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی است.

به گزارش سايت خبرآنلاين، امير اسفندياری گفته که «کميته انتخاب فيلم پس از ورود به بحث در خصوص دو نامزد نهايی، فيلم‌های «در بند» ساخته پرويز شهبازی و «گذشته» ساخته اصغر فرهادی، در يکی از چالشی‌ترين جلسات ادوار اخير، عاقبت به معرفی «گذشته» به فرهنگستان علوم و هنرهای سينمايی رای داد».

فاطمه معتمد‌آريا، مسعود کيميايی، بهروز افخمی، کمال تبريزی، حسن حسندوست، مسعود رايگان، عليرضا زرين‌دست، حسين معززی‌نيا و امير اسفندياری اعضای کميته انتخاب نماينده سينمای ايران برای حضور در هشتاد و ششمين دوره جوايز اسکار بودند.

فيلم «گذشته» داستان مردی ايرانی با نام احمد است که چهار سال پس از جدايی از همسر فرانسوی‌اش به درخواست او راهی پاريس می شود تا مراحل اداری طلاق خود را طی و ثبت کند. وی پس از رفتن به فرانسه می‌بيند که مرد ديگری در زندگی همسر و دو بچه‌اش وارد شده است.

علی مصفا، برنيس بژو و طاهر رحيم از جمله بازيگران فيلم گذشته هستند که تمام مراحل فيلمبرداری و ساخت آن در فرانسه انجام شده است.

اين فيلم نخستين بار در ماه مه و در جشنواره کن به روی پرده رفت و جايزه بهترين بازيگر زن را برای برنيس بژو به ارمغان آورد.

کميته انتخاب فيلم ايرانی برای اسکار در گزارشی به قلم مسعود کيميايی نوشته که علت انتخاب فيلم «گذشته» برای اسکار اين بود که «به قضاوت‌های سينمای آمريکا» نزديک‌تر بوده است.

در اين گزارش با اشاره به «دربند» ساخته پرويز شهبازی که رقيب فيلم اصغر فرهادی بود، تصريح شده است: «"در بند" با موضوعی ايرانی، با پرداختی از سينمای متدوال مستقل، آمده از سينمای معترض و فيلم "گذشته"، صاحب يک سينمای متاثر از گرامر سينمايی جهان، پر از دانايی‌های يک فيلمبردار، بازی بازيگران و چرخيدن در يک خانه کوچک، بدون گم کردگی و خلاف راه».

در اين گزارش آمده است: «از فيلم "در بند" چيزی کسر نشد، در بلندی ايستاد و فيلم "گذشته" با يک عقيده پيش بينی شده روبرو شد که به قضاوت‌های سياسی آمريکا، خصوصا شناخت شيوه کارگردانی آقای اصغر فرهادی آشناتر است».

فيلم قبلی اصغر فرهادی با نام «جدايی نادر از سيمين» نيز دو سال پیش در جوايز اسکار شرکت کرد که جايزه بهترين فيلم خارجی را از آن خود کرد. این فیلم در اکران داخلی و خارجی خود پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بود.

وزارت ارشاد ایران سال گذشته در اعتراض به آنچه که قرآن سوزی در آمریکا خواند، فیلمی برای مراسم اسکار نفرستاد.

هشتاد و ششمين دوره جوايز اسکار روز دوم مارس ۲۰۱۴ (۱۲ اسفند ۹۲) در لس آنجلس برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG