لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۵

اصغر فرهادی برای «پاره‌ای توضيحات» به نهادهای امنيتی احضار شد


اصغر فرهادی در جشنواره سینمایی کن.
اصغر فرهادی در جشنواره سینمایی کن.
اصغر فرهادی، کارگردان ايرانی برنده اسکار، که فيلم «گذشته» وی هم اکنون در سينماهای ايران و جهان روی پرده است، هنگام ورود به ايران گذرنامه‌اش ضبط شد و بايد برای «پاره‌ای توضيحات» در محلی که ماموران تعيين کرده‌اند حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، آقای فرهادی نيمه شب سه شنبه، ۱۸ تير ماه، از طريق پرواز ايران اير وارد فرودگاه امام خمينی در جنوب تهران شد ولی در بدو ورود دچار مشکل شد.

آن گونه که اين خبرگزاری گزارش داده است، گذرنامه اين کارگردان ايرانی توسط ماموران فرودگاه توقيف شد اما بعد به وی تحويل داده شد. ايلنا می‌افزايد که «از قرار معلوم امروز يا روزهای آينده، فرهادی بايد برای پاره‌ای از توضيحات به محلی که ماموران فرودگاه اعلام کرده اند، مراجعه کند».

سايت «بانی فيلم» که اخبار سينمايی ايران را دنبال می‌کند در گزارشی ضمن تاييد اين خبر نوشته است که «پاسپورت فرهادی هنگام ورود به فرودگاه به دليل بروز برخی سوءتفاهمات توسط ماموران گرفته شد که پس از اعتراض اين کارگردان مبنی بر رسانه‌ای کردن اين قضيه، پاسپورت وی بازگردانده شد. با اين حال گويا از او خواسته شده است که برای ادای پاره‌ای از توضيحات مراجعه کند».

ضبط گذرنامه در فرودگاه معمولا از سوی وزارت اطلاعات يا نهاد گذرنامه رياست جمهوری انجام می‌شود و افراد برای دادن توضيحات يا بازجويی بايد به دفتر وزارت اطلاعات در خيابان جردن مراجعه کنند. هنوز دليلی برای احضار اصغر فرهادی اعلام نشده است.

وی که قرار است چند ماه در ايران اقامت داشته باشد هنگام ورود به فرودگاه از سوی خانواده و تعدادی از دوستانش مورد استقبال قرار گرفت.

آقای فرهادی نخستين کارگردان ايرانی است که برای فيلم «جدايی نادر از سيمين» اسکار بهترين فيلم خارجی را در سال ۲۰۱۲ کسب کرد. کسب جوايز گلدن گلوب و بسياری ديگر از جوايز جشنواره‌های معتبر سینمایی جهان را در کارنامه وی قرار دارد.

فيلم «جدايی نادر از سيمين» در اکران جهانی خود بيش از ۲۰ ميليون دلار فروش داشته است که هفت ميليون دلار آن تنها در آمريکا بوده است.

آقای فرهادی در نظرسنجی سال ۲۰۱۲ مجله تايم، به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصيت برتر سال انتخاب شد.

هم اکنون فيلم «گذشته» که نويسندگی فيلمنامه و کارگردانی آن را اصغر فرهادی برعهده دارد در سینماهای فرانسه، برخی از کشورهای اروپايی و ايران اکران است.

آقای فرهادی در گفت‌وگو با شماره تیر ۹۲ ماهنامه «مهرنامه» گفته است که اين فيلم در چند هفته اول نمايش خود به مرحله سوددهی رسيد. برنیس بژو، بازیگر زن نخست اين فيلم، جايزه نخل طلای کن را در سال ۲۰۱۳ دريافت کرد.

ماجرای فيلم داستان زندگی مردی ايرانی است که در پی اختلاف با همسر فرانسوی‌اش، او و دو فرزندش را رها کرده و به ميهنش باز می‌گردد. با درخواست طلاق زن، فردی جديد وارد زندگی همسرش شده و او ناچار به فرانسه باز می‌گردد.

نمايش فيلم «گذشته» در ايران با مشکلاتی روبرو بود، از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر نشد تا برای بيلبوردهای تبليغاتی آن مجوز صادر کند.
XS
SM
MD
LG