لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

ائتلاف طرفدار غرب «پیشتاز» انتخابات اوکراین است


انتظار می رود که یولیا تیموشنکو از رهبران انقلاب نارنجی دولت جدید اوکراین را تشکیل دهد.
انتظار می رود که یولیا تیموشنکو از رهبران انقلاب نارنجی دولت جدید اوکراین را تشکیل دهد.

آمارهای اوليه از نتايج انتخابات پارلمانی در اکراين نشان می دهد که احزاب طرفدار غرب، توانسته اند از رقبای خود پیش بیافتند.


ائتلاف طرفدار غرب عمدتا از طرفداران ويکتور يوشچنکو، رییس جمهوری، و يوليا تيموشنکو، متحد سابق وی در انقلاب نارنجی اوکراين، تشکيل شده است.


نتايج اوليه انتخابات نشان می دهد که ائتلاف طرفدار غرب با ۴۹ درصد آرا از رقبای خود که مورد حمایت روسیه هستند پیشی بگیرند.


رقيب اصلی اين ائتلاف ويکتور يانوکويچ، نخست وزير اوکراين، است که با روسيه رابطه نزديکی دارد. حزب آقای یانوکوویچ همراه با احزاب کوچک پارلمان در مجموع ۴۳ درصد آرا را کسب کرده است ولی هنوز شکست خود را نپذيرفته است.


حزب كمونيست اوكراين پنج درصد، بلوك «ليتوينا» چهار درصد و حزب سوسياليست نيز سه و نیم درصد آرا را از آن خود كردند.


  • طبق قوانين جديد اوكراين، «رادا» یا پارلمان اکراین اختيار نصب و عزل نخست وزير را دارد و اين امر باعث رقابت شديد دو طرف براي گرفتن كنترل آن شده است.

اين انتخابات سومين انتخابات اوکراين در سه سال اخير است و نتيجه نهایی آن روز سه شنبه، دوم اکتبر، اعلام خواهد شد. ویکتور يوشچنکو، بعد از ماه ها رويارويی با نخست وزير ضمن منحل کردن پارلمان خواستار برگزاری انتخابات زودرس شد تا به بن بست سياسی کشورش پايان دهد.


تظاهرات مردمی برای برگزاری انتخابات مجدد در اوکراين که در ماه نوامبر سال ۲۰۰۴ آغاز شد، به انقلاب نارنجی شهرت يافت. آقای يوشچنکو بعد از پيروزی در انتخابات نارنجی، خانم تيموشنکو را به عنوان نخست وزير انتخاب کرد، اما دولت وی به دليل اختلافات درون گروهی سقوط کرد.


ویکتور يوشچنکو، بازرگان سابق اوکراينی که به غرب تمايل دارد، پيشتر در پيامی تلويزيونی از رای دهندگان خواست که به «تغييرات اساسی» رای دهند.


طبق قوانين جديد اوكراين، «رادا» یا پارلمان اکراین اختيار نصب و عزل نخست وزير را دارد و اين امر باعث رقابت شديد دو طرف براي گرفتن كنترل آن شده است.


ناظراني از كشورهاي عضو جامعه همسود ازجمله ‪ ۱۳۴ ناظر روس و مجمع پارلماني شوراي اروپا، سازمان امنيت و همكاري اروپا و پيمان ناتو بر جريان برگزاري انتخابات نظارت داشتند كه تخلفي را گزارش نكرده ‌اند.


همکاری یا اختلاف دوباره؟


پيروزی ویکتور یوشچنکو و یولیا تیموشنکو در انتخابات سوالاتی را از سوی تحليلگران مطرح کرده است.


از جمله اينکه خانم تيموشنکو که پيشتر تجربه ناموفقی در همکاری با رییس جمهوری داشته، آيا این بار قادر خواهد بود که سکان دولت را بدون تلاطم هدايت کند.


با اين حال خانم تيموشنکو اعلام کرده است که در صورت پيروزی در انتخابات ظرف ۴۸ ساعت دولت جديد خود را تشکيل خواهد داد.


از سوی ديگر برخی تحليلگران، حزب آقای ويکتور يانوکوويچ، نخست وزير سابق را زير ذره بين برده و می گويند، وی که تاکنون پيروز سه ميدان انتخاباتی بوده، به قدرتمند ترين حزب اکراين تبديل شده است.


هنوز معلوم نيست که ويکتور يانوکوويچ، که کابينه اش به دليل اختلاف شديد با رييس جمهوری منحل شد، از نتيجه انتخابات شکايت خواهد کرد يا نه؟


اما به گفته ناظران سياسی، اين موضوع که حزب وی از طرفدارانش خواسته است که روز دوشنبه در ميدان اصلی کيف گردهم آيند می تواند موضوع مناقشات آينده دو رقيب در دادگاه شود.


XS
SM
MD
LG