لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

دونالد ترامپ: پیروزی نتانیاهو نشانه خوبی برای صلح است


آقای ترامپ گفت شاید تبریک گفتن به بنیامین نتانیاهو زود باشد ولی شواهد نشان می‌دهد که او برای پنجمین بار نخست‌وزیر اسرائیل خواهد شد.
آقای ترامپ گفت شاید تبریک گفتن به بنیامین نتانیاهو زود باشد ولی شواهد نشان می‌دهد که او برای پنجمین بار نخست‌وزیر اسرائیل خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۱ فروردین در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید ضمن تبریک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که پیروزی او برای صلح نشانه خوبی است.

با وجودی که میزان آرا حزب لیکود با ائتلاف «آبی و سفید»، رقیب اصلی آن به رهبری بنی گانتز بسیار نزدیک است ولی به نظر می‌رسد آقای نتانیاهو با تکیه بر حمایت احزاب مذهبی و دست راستی در پارلمان برای پنجمین بار نخست‌وزیر خواهد شد.

در طول کارزار انتخاباتی، آقای نتانیاهو بر مناسبات نزدیک خود با دونالد ترامپ تاکید کرد. دولت ترامپ با به رسمیت شناختن اورشلیم/بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به آن شهر در ماه مه ۲۰۱۸ اسرائیل را خشنود و فلسطینی‌ها را به شدت خشمگین کرد.

آخرین دور مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها با میانجی‌گری دولت آمریکا در سال ۲۰۱۴ به شکست انجامید.

آقای ترامپ گفت شاید تبریک گفتن به بنیامین نتانیاهو زود باشد ولی شواهد نشان می‌دهد که او برای پنجمین بار نخست‌وزیر اسرائیل خواهد شد.

با پیروزی بنیامین نتانیاهو گردش به راست دولت اسرائیل تداوم خواهد يافت و امید اندک به حل بحران خاورمیانه را کاهش می‌دهد.

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، مسئول تدوین طرح صلح جدید برای حل اختلافات بین اسرائیل و فلسطینی‌هاست که تاکنون جزئیات چندانی از آن منتشر نشده است. آقای ترامپ وعده داده که به زودی «اقدامات خوبی» در راستای این طرح اجرا خواهد شد.

رئیس‌جمهوری اسرائیل گفته است، مذاکرات با احزاب سیاسی مختلف برای انتخاب فردی که به اعتقاد او بیشترین شانس را برای تشکیل یک ائتلاف پایدار خواهد داشت از هفته آینده شروع می‌شود.

او اظهار داشت: برای تقویت شفافیت، ملاقات‌های او با رهبران احزاب به صورت زنده از تلویزیون پخش خواهد شد.

هر چند نقش رئیس‌جمهوری تشریفاتی است ولی وظیفه انتخاب مناسب‌ترین فرد پس از شنیدن توصیه‌های تمامی احزاب با اوست.

آلمان اعلام کرد که با دولت و نخست‌وزیر جدید اسرائیل از نزدیک همکاری خواهد کرد و با وجود اختلافات اخیر در مورد سیاست اسرائیل در مورد شهرک‌های یهودی‌نشین، مناسبات دو کشور «محترمانه» است.

سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه حاضر نشد مشخصا در مورد پیروزی آقای نتانیاهو اظهار نظر کند و گفت دولت این کشور منتظر اعلام نتایج رسمی انتخابات است.

او افزود اسرائیل در منطقه پرچالشی واقع شده و به همین دلیل تشکیل سریع دولت جدید اهمیت فراوانی دارد.

بنی گانتز، رهبر ائتلاف آبی و سفید و رقیب اصلی آقای نتانیاهو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «هنوز چیزی قطعی نیست و ما مشغول انجام اقدامات خود هستیم».

او افزود حمایت گسترده از حزب جدید او نشان می‌دهد «مردم خواهان راه و روش جدیدی هستند و ما می‌توانیم آن را عملی کنیم».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG