لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

ترامپ دخالت آمریکا در آنچه که ونزوئلا «حمله مزدوران» می‌داند تکذیب کرد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت دخالت ایالات متحده در آنچه که دولت ونزوئلا آن را عملیات تهاجمی عقیم «مزدوران خارجی» در آن کشور توصیف کرده است، تکذیب کرد.

دولت ونزوئلا می‌گوید که در جریان سرکوب این عملیات عده‌ای از جمله دو «مزدور» آمریکایی را دستگیر کرده است.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش زیر سوال رفته است، روز دوشنبه گفت این کشور دو شهروند آمریکایی را که با یک کهنه‌سرباز آمریکایی همکاری می‌کرده‌اند بازداشت کرده و این فرد مسئولیت عملیات مسلحانه شکست‌خورده را پذیرفته است.

دونالد ترامپ در نشست خبری روز سه‌شنبه در کاخ سفید در پاسخ به سئوالات در مورد این رویداد و بازداشت دو شهروند آمریکایی گفت: «ما بررسی خواهیم کرد. تازه این خبر را شنیده‌ام. ولی به دولت آمریکا هیچ ربطی ندارد».

نیکلاس مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت نهادهای مسئول روز دوشنبه ۱۳ «تروریست» را بازداشت کردند و افزود این افراد مسلح در هماهنگی با دولت آمریکا از طریق سواحل کارائیب وارد کشور شدند و هدف آنها سرنگونی حکومت بود.

دولت ونزوئلا اعلام کرد که روز یکشنبه در جریان تهاجم مسلحانه و مقابله با آن هشت نفر کشته شده‌اند.

مادورو در سخنرانی تلویزیونی‌اش گذرنامه و سایر کارت‌های شناسایی متعلق به دو شهروند آمریکایی به نام‌های «آیران بری» و «لوک دنمن» را نشان داد و گفت این دو نفر اکنون بازداشت هستند.

او افزود این دو نفر با فردی به نام «جوردن گودرو» همکاری می‌کردند که از کهنه‌سربازان آمریکایی و مدیر یک شرکت امنیتی به نام «سیلورکورپ یو اس ای» مستقر در فلوریدا است.

وزارت خارجه آمریکا هنوز در مورد ادعای دولت ونزوئلا و بازداشت دو شهروند آمریکایی اظهارنظر نکرده است. اما مقامات آمریکایی که حاضر نشدند نام آنها در گزارش فاش شود هر گونه دخالت واشینگتن در عملیات‌های مسلحانه و تهاجمی را رد کردند.

دولت آمریکا در سال‌های اخیر از طریق تحریم‌های اقتصادی و فشار دیپلماتیک اقدامات خود برای برکناری دولت نیکلاس مادورو را تشدید کرده است.

مخالفان، مادورو او را متهم می‌کنند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ با تقلب در آرا به پیروزی رسیده است. در مقابل آقای مادورو مدعی است که هدف اصلی آمریکا تصاحب منابع عظیم نفت ونزوئلا است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG