لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

پومپئو: اوباش و دزدهای ونزوئلا شریک تروریست‌های جمهوری اسلامی هستند


وزیر امور خارجه آمریکا با توصیف اطرافیان رئيس‌ جمهور ونزوئلا به عنوان «اوباش»، گفته است آنها «بزرگ‌ترین دزدهای جهان» هستند و در حال شراکت با جمهوری اسلامی که «بزرگ‌ترین رژیم حامی تروریسم» محسوب می‌شود.

مایک پومپئو در توییتی که شامگاه جمعه، ۱۲ اردیبهشت، منتشر کرد، نوشت دولت ونزوئلا «۹ تن شمش طلا را غارت کرده و برای رژیم ایران فرستاد». او تاکید کرده مهم‌ترین قربانیان این ماجرا «مردم ایران و ونزوئلا» هستند.

واکنش وزیر خارجه آمریکا پس از آن مطرح شد که الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا امور ونزوئلا، روز پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت گفت ونزوئلا احتمالا در ازای کمک‌های حکومت ایران برای تعمیر و بازسازی صنعت نفت این کشور، به تهران طلا می‌دهد.

این مقام دولت آمریکا به نقش جمهوری اسلامی در حمایت از حکومت نیکلاس مادورو اشاره کرده و گفته بود که نوع حمایت حکومت ایران از حمایت چین و روسیه از حکومت ونزوئلا متفاوت است.

به گفته او، حکومت ایران هم «نقش فزاینده‌ای» دارد و هم دریافت نقدی دارد.

خبرگزاری بلومبرگ هم گزارش داد که حکومت ونزوئلا در ازای کمک‌های ایران به راه‌اندازی پالایشگاه‌های فلج شده این کشور، ۹ تن طلا معادل ۵۰۰ میلیون دلار با هواپیما به تهران فرستاده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس با افزایش فشار آمریکا بر حکومت نیکلاس مادورو او برای تولید بنزین از ایران کمک خواسته و تهران نیز به این کشور مواد پالایشگاهی ارسال کرده است.

دولت دونالد ترامپ طی یک سال اخیر حکومت نیکلاس مادورو را «تحت فشار حداکثری» قرار داده تا به نفع خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، از قدرت کناره‌گیری کند.

آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند، نیکلاس مادورو در سال ۲۰۱۸ در حالی در قدرت ماند که مانع مشارکت مخالفان خود در فرایند انتخابات شده بود. خوان گوآیدو از سوی ایالات متحده و بیش از ۵۰ کشور دیگر به عنوان رئیس‌ جمهور قانونی ونزوئلا شناخته شده است.

در همین حال در ایران سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی گفته است آنها قصد «ایجاد اخلال و دخالت در روابط تجاری» ایران و ونزوئلا را دارند.

عباس موسوی روز جمعه ۱۲ اردیبهشت تایید کرد که دولت ونزوئلا برنامه‌ای برای «بازسازی پالایشگاه‌ها»ی خود دارد ولی از اظهارنظر درباره واردات طلا و کمک ایران به این موضوع خودداری کرد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، نقل و انتقال طلا از طریق شرکت هواپیمایی ماهان انجام شده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، شرکت ماهان را «شرکت هواپیمایی تروریستی» خوانده و گفته است: «کشورها نباید به هواپیماهای ماهان اجازه عبور از حریم هوایی خود را بدهند.»

هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۷۱ در کرمان تاسیس شد و نخستین شرکت هواپیمایی خصوصی در ایران معرفی می‌شود.

آمریکا از سال ۱۳۹۰ شرکت ماهان‌ایر را به دلیل «ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران» و «جابه‌جایی نیرو و سلاح» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌ است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قبلا اتهام انتقال سلاح برای حکومت سوریه و حزب‌الله لبنان با هواپیماهای مسافربری را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG