لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

دونالد ترامپ: تولید جهانی برای جبران کاهش صادرات نفت ایران کافی است


دولت ترامپ هنوز تصمیم نگرفته است که مشتریان نفتی ایران را مجبور کند تا چه میزان خرید نفت از این کشور را کاهش دهند.
دولت ترامپ هنوز تصمیم نگرفته است که مشتریان نفتی ایران را مجبور کند تا چه میزان خرید نفت از این کشور را کاهش دهند.

رئیس‌جمهوری آمریکا طی یادداشتی به وزارتخانه‌های خارجه، انرژی و خزانه‌داری این کشور گفته است تولید جهانی نفت به اندازه‌ای است که بتواند جایگزین «کاهش چشمگیر» خرید نفت مشتریان ایران شود.

بر اساس این نامه که روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در سایت کاخ سفید منتشر شده است، دونالد ترامپ می‌گوید که آخرین آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای ماه آوریل، همچنین دیگر فاکتورها مانند شرایط اقتصاد جهانی، افزایش تولید نفت برخی کشورهای خاص، میزان ظرفیت خالی موجود برای افزایش تولید جهانی نفت و نهایتا میزان ذخایر استراتژیک نفت حاکی از توانایی دیگر کشورها برای جبران افت چشمگیر صادرات نفت ایران است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده که نامه کاخ سفید زمینه را برای کاهش صادرات نفت ایران فراهم می‌کند.

این گزارش می‌افزاید دولت ترامپ هنوز تصمیم نگرفته است که مشتریان نفتی ایران را مجبور کند تا چه میزان خرید نفت از این کشور را کاهش دهند، اما در تحریم‌هایی که سال ۲۰۱۲ اعمال شد، از مشتریان خواسته شده بود که هر شش ماه یک بار واردات از ایران را ۱۸ تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت رسما اعلام کرد که ایالات متحده از توافق اتمی با ایران خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه تهران را باز می‌گرداند.

تحریم‌های جدید قرار است از چهارم نوامبر امسال (۱۳ آبان ماه) اجرایی شود.

در قانون تحریم‌های سال ۲۰۱۱ آمریکا، اداره اطلاعات انرژی این کشور همراه با نهادهای آماری مستقل وزارت انرژی ایالات متحده، هر دو ماه یک‌بار بایستی کنگره را در جریان تولید نفت جهانی قرار دهند.

آخرین آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که طی ماه‌های گذشته تولید روزانه جهانی نفت بدون احتساب ایران حدود ۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بوده است، در حالی که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ این رقم ۹۱ میلیون بشکه بود.

از سوی دیگر، در حالی که مصرف جهانی نفت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ روزانه ۹۳ میلیون بشکه بود، این رقم اکنون به ۹۶ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است، موضوعی که باعث کاهش چشمگیر ذخایر استراتژیک نفت جهان شده است.

اوپک و برخی دیگر از کشورهای تولید کننده نفت به رهبری روسیه، از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون، تولید روزانه خود را ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند. موضوعی که نه تنها تولید نفت مازاد در بازار را کنترل کرده، بلکه ذخایر استراتژیک نفت جهان را به کمتر از میزان پنج سال گذشته رسانده و باعث اوج گرفتن دوباره قیمت‌های نفت به حدود ۷۸ دلار - نسبت به قیمت زیر ۳۰ دلار اوایل سال ۲۰۱۶ - شده است.

تازه‌ترین گزارش اوپک

در این میان، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش خود میزان تولید روزانه نفت اعضاء در ماه گذشته را ۳۱ میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه ارزیابی کرده است. این میزان، نه تنها پایبندی کامل اوپک به کاهش تولید را نشان می‌دهد، بلکه بیش از ۵۰ درصد بالاتر از آن چیزی است که اوپک متعهد به کاهش تولید (۱.۲ میلیون بشکه در روز) شده بود.

علت امر، افت چشمگیر صادرات نفت ونزوئلا، یکی از اعضای این سازمان است که با بحران‌های مالی فلج کننده دست به گریبان است. تولید روزانه نفت این کشور در ماه گذشته نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ درصد افت داشته و به یک میلیون و ۴۳۰ هزار بشکه سقوط کرده است. تولید نفت ونزوئلا به خاطر عدم توانایی بازپرداخت بدهی‌های شرکت‌های نفتی و کناره‌گیری آنها، هر ماه کاهش می‌یابد.

افت تولید نفت اوپک به زیر ۳۲ میلیون بشکه در حالی است که بنا به ارزیابی خود اوپک، نیاز به نفت این سازمان در سال جاری روزانه حدود ۷۷۰ هزار بشکه بیشتر از تولید کنونی اعضای این سازمان است.

تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته سه میلیون و ۸۲۳ هزار بشکه بوده که ۳۳ هزار بشکه بیشتر از مقداری است که بر اساس توافق اوپک، ایران متعهد به تولید آن بوده است. ایران در سال گذشته و جاری بیشتر از میزان توافق، تولید نفت داشته است.

اوپک می‌گوید که در سال جاری تولید نفت کشورهای غیر عضو این سازمان روزانه یک میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که بخش اعظم آن، میزان رشدی است که قرار است در تولید نفت آمریکا اتفاق بیفتد.

بر اساس گزارش‌های سایت کاخ سفید، رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، اوپک/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG