لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

ترامپ: سخنانم درباره برخورد طرفداران حق مالکیت اسلحه با هیلاری کلینتون بد تفسیر شده است


دونالد ترامپ تاکید کرده است که هیچگاه اعمال خشونت علیه هیلاری کلینتون را ترویج نکرده است.
دونالد ترامپ تاکید کرده است که هیچگاه اعمال خشونت علیه هیلاری کلینتون را ترویج نکرده است.

دونالد ترامپ یک بار دیگر در موضع تدافعی قرار گرفته و جنجالی را که برسر سخنان وی در مورد متمم دوم قانون اساسی و برخورد طرفداران حق مالکیت اسلحه با نامزدی هیلاری کلینتون به پا شده است را محصول سوء تعبیر و پوشش جانبدارانه رسانه‌ها توصیف کرد.

او تاکید کرده که هیچگاه اعمال خشونت علیه هیلاری کلینتون را ترویج نکرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد تازه‌ترین مورد از جنجال‌های مربوط به موضع‌گیری‌های آقای ترامپ طبق معمول به خاطر «سخنان نسنجیده و بی‌پایه و اساس او» در اجتماعات انتخاباتی به پا شده است.

او اخیرا در سخنان خود ادعا کرد که هیلاری کلینتون می‌خواهد متمم دوم قانون اساسی مربوط به حق مالکیت اسلحه در آمریکا را لغو کند.

آقای ترامپ گفت اگر خانم کلینتون به قدرت برسد تلاش خواهد کرد تمام کرسی‌های دیوان‌عالی را به قضاتی بدهد که مخالف مالکیت اسلحه هستند و مردم نمی‌توانند جلوی این کار را بگیرند.

او با لحنی مبهم افزود: «شما نمی توانید کاری کنید اما نمی‌دانم، شاید طرفداران متمم دوم بتوانند کاری بکنند. و این را می‌توانم به شما بگویم که روز بسیار ناگواری خواهد بود».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید: آيا منظور دونالد ترامپ از این سخنان این بود که در صورت به قدرت رسیدن هیلاری کلینتون طرفداران اسلحه باید وارد عمل شوند؟ و یا فقط قدرت لابی‌های طرفدار مالکیت اسلحه را به رخ می‌کشید که در مورد آن تردیدی وجود ندارد؟

همچون سخنان جنجالی نامزد جمهوریخواهان در موارد قبلی، مخالفان و موافقان او هر یک برداشت کاملا متفاوتی ازاین حرف‌ها دارند.

آقای ترامپ چند ساعت پس از ایراد این سخنان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس گفت منظور او اشاره به لابی قدرتمند طرفداران مالکیت اسلحه بوده و «از سخنان من نمی‌توان هیچ تفسیر دیگری کرد».

اما دمکرات‌ها از این فرصت استفاده کرده تا بار دیگر تاکید کنند که دونالد ترامپ نمی‌تواند هر بار که حرف‌های نسنجیده‌ای می‌زند بعد آنها را تعدیل و تصحیح کند، بخصوص تصمیم‌هایی که ممکن است در مقام ریاست جمهوری بگیرد.

تیم کین نامزد حزب دمکرات برای معاونت ریاست جمهوری گفت: «واقعا نمی‌توانم باور کنم که او چنین حرف‌هایی زده است. فردی که قصد دارد به موقعیت رهبری برسد، بخصوص ریاست جمهوری کشور، حق ندارد خشونت را ترویج کند و این دقیقا حرف‌هایی است که آقای ترامپ زده است».

کمپین انتخاباتی خانم کلینتون غروب روز سه‌شنبه با بهره‌برداری از این جنجال خبری از طرفداران خود خواست یک دلار به این کارزار کمک کنند و به این وسیله «نشان دهند که ما چنین سیاست‌هایی را در آمریکا تحمل نخواهیم کرد».

اردوی دونالد ترامپ نیز از جنجال یاد شده برای تثبیت این موضوع در ذهن طرفداران او استفاده کرد که گویا رسانه‌ها همواره با آقای ترامپ به عنوان نامزد غریبه و ضعیف رفتار ناعادلانه‌ای دارند.

اما پل رایان رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفت: «به نظر می‌رسد لطیفه‌ای است که بد بیان شده است. امیدوارم آنها خیلی سریع این موضوع را روشن کنند. هیچگاه در مورد این مسائل نباید شوخی کرد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید جنجال در مورد این موضوع، برنامه‌های تبلیغاتی دونالد ترامپ بخصوص تشریح برنامه اقتصادی او که چند روز پیش رئوس آن اعلام شد را تحت الشعاع قرار داد. در عین حال تاکیدی است بر نگرانی‌های جمهوریخواهان مخالف نامزدی آقای ترامپ که می‌گویند او نمی‌تواند نظم و مقررات حزبی را رعایت کند و از سخنان تحریک آمیز بپرهیزد.

به اعتقاد این گروه از جمهوریخواهان، چنین سخنانی نه تنها شانس او برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بلکه احتمال انتخاب مجدد بسیاری از قانونگذاران جمهوریخواه در انتخابات بعدی را نیز تضعیف خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست تازه‌ترین جنجال آقای ترامپ روی ادامه کارزار انتخاباتی او تاثیر خواهد گذاشت و یا مثل بسیاری از سخنان او در گذشته به سرعت فراموش خواهد شد.

سخنان اخیر آقای ترامپ که از نگاه منتقدانش نقض اصول و آداب اولیه سیاست در آمریکا تلقی می‌شود (چون نامزدها هیچگاه آسیب فیزیکی به رقیب خود را تبلیغ نمی‌کنند) بیشتر به این دلیل بحث برانگیز شده که او از خانم کلینتون به خاطر موضوعی انتقاد کرد که مواضع نامزد حزب دمکرات نیست.

به گزارش آسوشیتدپرس، برخلاف اظهارات دونالد ترامپ، دفاع از متمم دوم قانون اساسی و حق مالکیت اسلحه یکی از موضوعات اصلی تبلیغات هيلاری کلينتون بوده است هر چند او از مقررات سختگیرانه‌تری برای کنترل مالکیت اسلحه دفاع می‌کند.

XS
SM
MD
LG